تعیین رابطه بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد محلات
1396/10/23 21:44:35
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آطاد واحد محلات
تاریخ دفاع : 1396/02/15
اساتید راهنما : فرهاد شفیع پور
اساتید مشاور :
اساتید داور : حسین نظری
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد محلات بود. روش تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از روش به دست آوردن داده¬ها از نوع توصیفی- همبستگی بوده است و ابزار تحقیق شامل پرسشنامه بود. برای سنجش سعه صدر از پژوهش¬های نصراصفهانی و همکاران (1391) و گل¬پرور و همکاران (1391)،شامل 13 سوال که برای سنجش روحیه تحمل 4 سوال؛ یاری رساندن 4 سوال؛ و پایبندی به قواعد 5 سوال مطرح کرده¬اند. برای سنجش تواضع از پژوهش¬های هراتیان و همکاران (1392) و الیوت (2010)، که 8 سوال دارد بطوریکه 4 سوال برای دلسوزی و 4 سوال نیز برای عزت نفس مطرح شده است.برای سنجش عدالت آموزشی از پژوهش گل¬پرور و همکاران (1391)، استفاده شده است که شامل 28 سوال که 14 سوال برای بعد عدالت و14 سوال برای بعد بی¬عدالتی بررسی می¬کنند برای سنجش تاب¬آوری از پژوهش کانر و دیویدسون (2003)،که شامل 10 سوال است.جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد محلات به تعداد 1600 نفر است که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای، تعداد 256 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردیدند. روایی پرسشنامه به لحاظ محتوا تامین شده از نظرات کارشناسان ومتخصصان استفاده شد. سعه صدر با پایایی 0.74؛ تواضع آموزشی با پایایی 0.75، عدالت آموزشی با پایایی 0.90 و تاب¬آوری با پایی 0.83 انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS و Smart PLS2 صورت گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از این است که ارتباط مثبت و معناداری بین سعه صدر و تواضع آموزشی با عدالت آموزشی وجود دارد. از سوی دیگر تاب¬آوری نیز در بین این رابطه می¬تواند به عنوان نقش میانجی عمل کند و این رابطه را در سطح معناداری (05/0= P) تحت تاثیر قرار دهد.
واژگان کلیدی: سعه صدر، تواضع آموزشی، عدالت آموزشی، تاب¬آوری