بررسی و ارزشیابی برنامه های درسی اموزش عالی بر مبنای الگوی سیپ (مطالعه موردی دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی)
1396/10/23 21:54:12
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد محلات
تاریخ دفاع : 1395/10/20
اساتید راهنما : حسین نظری
اساتید مشاور :
اساتید داور : فرهاد شفیع پور- حسین زارع
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزشیابی برنامه های درسی اموزش عالی بر مبنای الگوی سیپ بر مبنای دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در سال 1395صورت گرفت. این ارزیابی بر اساس مؤلفه های زمینه، درونداد، فرایند و برونداد(محصول) مورد بررسی قرار گرفته بود. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده¬ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماري تحقیق کليه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به تعداد 1780 بود. که از میان آن ها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 319 نفر به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد الگوی CIPP استافل بیم (2002) دارای 53 پرسش صورت گرفت. پایایی این پرسش¬نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 به¬دست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS در استنباطی، پس از تایید نرمال بودن متغیرها، با آزمون t تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق نتایج، برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در چهار حیطه محتوا، درون داد، فرآیند و برون داد یا محصول در فاصله ¬اطمینان 95 درصد از کیفیت مطلوب برخوردار بود.. همچنین نتایج آزمون فریدمن، بعد زمینه ای از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد ارزیابی کیفیت برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برخوردار بوده است. پس از منظر زمینه ای، از نظر اهمیت به ترتیب منظر فرآيند، درون داد و در نهایت برون داد قرار گرفتند.
کلمات کلیدی: برنامه های درسی، الگوی سیپ، دانشگاه فرهنگیان