مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد واحد محلات
تاریخ دفاع : 1395/02/20
اساتید راهنما : فرهاد شفیع پور
اساتید مشاور :
اساتید داور : حسین نظری-حسین زارع
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین سلامت روان شناختی تحصیلی دانش آموزان با بهبود دلبستگی به مدرسه به منظور ارائه یک مدل مناسب بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و از لحاظ نوع هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول شهرستان محلات در سال 1395-1394 به تعداد 293 نفرتشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای استفاده شده که نهایتاً تعداد 166 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ميداني استفاده شده است. ابزارتحقیق شامل سه پرسشنامه بوده است: 1- پرسشنامه محقق ساخته عناصر چهارگانه سلامت روانشناختی تحصیلی با 46 گویه(94/0=α) 2- پرسشنامه محقق ساخته نشاط تحصیلی با 15 گویه (89/0=α) 3 - پرسشنامه استاندارد شده دلبستگی به مدرسه با 40 گویه (93/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین عناصرچهار گانه سلامت روانشناختی تحصیلی (امید تحصیلی، عدم اضطراب تحصیلی، عدم وسواس تحصیلی و عدم ترس تحصیلی ) و بهبود دلبستگی به مدرسه در سطح 05 /0>p رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تأثیرمستقیم نشاط تحصیلی بر بهبود دلبستگی به مدرسه (26/0) است. اثر مستقیم امید تحصیلی بر بهبود دلبستگی به مدرسه (23/0)، عدم وسواس تحصیلی بر بهبود دلبستگی به مدرسه (29/0)، عدم اضطراب تحصیلی بر بهبود دلبستگی به مدرسه (24/0)، عدم ترس تحصیلی بر بهبود دلبستگی به مدرسه (22/0)، بوده است. اثر مستقیم امید تحصیلی بر نشاط تحصیلی (26/0)، عدم وسواس تحصیلی بر نشاط تحصیلی (45/0)، عدم اضطراب تحصیلی بر نشاط تحصیلی (13/0)، عدم ترس تحصیلی بر نشاط تحصیلی (29/0)، بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، مدل مورد مطالعه از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است. کلید واژه ها دلبستگی به مدرسه، نشاط تحصیلی، امید تحصیلی، عدم وسواس تحصیلی، عدم اضطراب تحصیلی، عدم ترس تحصیلی