رابطه بین رهبری معنوی و رهبری تحولی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره¬کل آموزش و پرورش استان مازندران
1396/11/17 20:29:16
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علامه طباطبائی تهران
تاریخ دفاع : 1393/06/31
اساتید راهنما : دکتر عباس عباس پور
اساتید مشاور : دکتر حمید رحیمیان
اساتید داور : دکتر محمدعلی نعمتی
مشاهده سایر پایان نامه های محمود آرائی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری معنوی و رهبری تحولی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در سال 93-92 به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است که تعداد آنها 198 نفر و تعداد نمونه مورد پژوهش132نفر بر اساس جدول مورگان می باشند که از روش نمونه¬گیری طبقه¬ای نسبتی استفاده شد. اطلاعات پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران(2006)، رهبري تحولی باس و آوالیو(2000) و رفتار شهروندی سازمانی پودساكف و همكاران (1990) با پایایی 92% ، 92% و 76% از ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده است. همچنین روایی پرسشنامه¬ها مورد تایید اساتید قرار گرفت. برای تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مولفه¬های رهبری معنوی( چشم انداز، عشق به نوع دوستی، ایمان و امید، معناداری در کار، عضویت سازمانی، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) و همچنین مولفه¬های رهبری تحولی( نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که رهبری معنوی پیش بینی کننده قوی¬تری نسبت به رهبری تحولی برای رفتار شهروندی سازمانی است.