مقطع : دکتری
دانشگاه : علوم و تحقیقات تهران
تاریخ دفاع : 1396/06/15
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های رؤیا محمدی
چکيده با وقوع انقلاب سبز، مناطق روستایی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تولیدات صنعتی و شهري مبدل گردیدند، در این راستا یک استراتژي بازاریابی خاص یعنی بازاریابی روستایی پدیدار گردید. اگرچه پدیده بازاریابی روستایی در جهان قدمتی چندین ساله دارد، اما در کشور ما موضوع نوین و چالش برانگیزي است که نتوانسته است به جایگاه خود دست پیدا کند. از سوي دیگر بهبود کارایی و بهره وري بازاریابی روستایی نیازمند برقراري ارتباطات میان شهر و روستا و برخورداري از اطلاعات دقیق و به روز می باشد. در عصر کنونی فناوریهاي اطلاعات و ارتباطات مهمترین و قدرتمندین ابزار تحقق این مهم می باشند و می توانند زمینه هاي تقویت و بهبود کارآیی بازاریابی روستایی را فراهم و تأثیرگذار بر محیط آن باشند. بدین منظور تحقیق حاضر با هدف شناسایی پتانسیلهاي ICTs در محیط بازاریابی روستایی شهرستان گرمسار انجام شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه و به منظور بررسی روایی تحقیق، پرسشنامه در اختیار اساتید راهنما، مشاوران و کارشناسان صاحب نظر قرار گرفت و براي سنجش پایایی پرسشنامه نیز آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه به عمل آمد و ضریب کرونباخ آلفا، تتاي ترتیبی و پایایی ترکیبی محاسبه و نتایج بدست آمده حاکی از مناسب بودن پرسشنامه داشت. جامعه آماري تحقیق حاضر شامل 140 نفر از اعضاي تعاونیهاي روستایی شهرستان گرمسار است که در فعالیتهاي بازاریابی از ICTs بهره می گیرند و بدلیل محدودیت جامعه آماري از سرشماري استفاده گردید همچنین برا ارزیابی محیط بازاریابی روستایی تحلیل PEST بکار گرفته شد. پس از استخراج داده ها تجزیه و تحلیل آماري از طریق نرم افزار SPSS v20 و AMOSV20 صورت گرفت. نتایج توصیفی نشان داد که وضعیت محیط بازاریابی روستایی در وضع نامطلوبی قرار دارد. نتایج بدست آمده از مدل یابی معادلات ساختاري نشان دهنده تأثیر مستقیم و مثبت قابلیتهاي ICTs بر محیط بازاریابی روستایی است، در میان هشت قابلیت ICTs (مالی، رفتاري، بهره وري، اطلاع رسانی، ارزي، فنی، مکان یابی و نشر) تأثیر قابلیتهاي مالی (21%)، رفتاري (19%) و اطلاع رسانی (12%) بر محیط بازاریابی روستایی بیش از سایر قابلیتهاست. واژگان کليدی: فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICTs) ، محیط بازاریابی روستایی، آمیخته بازاریابی، تحلیلPEST