بررسی تاثیر فرآیند خلق دانش بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی (مورد مطالعه دانشگاه مهر البرز)
1397/03/07 11:00:08
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : موسسه آموزش عالی مهرالبرز
تاریخ دفاع : 1396/07/21
اساتید راهنما : جلال رضایی نور
اساتید مشاور : احد زارع رواسان
اساتید داور : مهدی شامی زنجانی
مشاهده سایر پایان نامه های محمد حسن سمسارپور
با توجه به تغییرات سریع علوم مختلف، امروزه حضور در دانشگاه و دریافت مدرک کافی نبوده و افراد نیازمند تحصیل و یادگیری علوم مختلف در تمام طول عمر هستند. از طرف دیگر، مشغله زیاد افراد به آنها اجازه حضور در دانشگاههای حضوری را نمیدهد، ازاینرو یادگیری الکترونیکی میتواند بهعنوان یک راهکار مناسب مورداستفاده قرار گیرد. از طرفی یادگیری نیازمند موارد مختلفی ازجمله خلق دانش است که این موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری اطلاعات پیمایشی است. در این پژوهش قصد داریم تأثیر فرایند خلق دانش بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی را با استفاده از نقش تعدیل گر ابزارهای یادگیری الکترونیکی بسنجیم. جهت اجرای این پژوهش سه مرحله در نظر گرفتیم که به ترتیب: در مرحله اول به شناسایی ابزارها و فرایندهای یادگیری الکترونیکی با استفاده از بررسی ادبیات تحقیق پرداختهایم، در مرحله دوم با برای بررسی اینکه هرکدام از ابزارها و فرایندهای یادگیری الکترونیکی کدام فرایند خلق دانش را پشتیبانی میکنند، نیاز به اجماع نظر خبرگان داشتیم به همین دلیل از تکنیک دلفی در این مرحله استفاده کردیم و در مرحله سوم با استفاده از پرسشنامه تأثیر فرایندهای خلق دانش بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی را بررسی نمودیم. با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بررسی گفتگوها، سایتهای مرتبط با یادگیری الکترونیکی و بررسی نظرات ارائهشده خبرگان، 25 ابزار یادگیری الکترونیکی استخراج گردید. سپس در دو مرحله پرسشنامه دلفی به 11 تن از خبرگان که به روش گلوله برفی انتخابشده بودند، ارائه گردید، روایی این پرسشنامه با نظر خبرگان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در دور اول دلفی نظر خبرگان در مورد اینکه هر یک از ابزارهای یادگیری الکترونیکی کدامیک از فرایندهای خلق دانش را پشتیبانی میکنند پرسیده شد و سپس در دور دوم برای رسیدن به اجماع نظر، نتایج نظر خبرگان به تکتک آنها ارائه شد و دوباره نظر خبرگان موردبررسی قرار گرفت. در مرحله سوم پژوهش پرسشنامه محقق ساخته (45 گویهای، 25 گویه در مورد ابزارهای یادگیری الکترونیکی، 13 گویه در مورد فرایندهای خلق دانش و 7 گویه در مورد اثربخشی یادگیری الکترونیکی) که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شده، به 1000 دانشجوی مهر البرز ارائه گردید که از این تعداد 242 نفر به آن پاسخ دادند. نتایج مرحله سوم با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس و با استفاده از تحلیل مسیر به روش تبدیل کلیه شرکتکنندگان به دو گروه آزمونشونده بررسی شد و تحلیل حداقل مربعات جزئی بر روی آن انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که فرایندهای خلق دانش بر اثربخشی یادگیری الکترونیکی تأثیر داشته و نقش تعدیل گری ابزارهای یادگیری الکترونیکی بر ارتباط فرایندهای خلق دانش و اثربخشی یادگیری الکترونیکی اثبات میگردد.