مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد واحد الکترونیک
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : حاجیه رجبی فرجاد
اساتید مشاور : نیلوفر میرسپاسی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های حاجیه رجبی فرجاد
تاریخچه خلاقیت در آوریل 1951 گزارشی درباره تحلیل عوامل فکر خلاق توسط آزمایشگاه روان شناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی منتشر شد .قبل از این تاریخ ، تحقیقات اندکی درباره خلاقیت فکری اجرا شده بود و اصولا هیچگونه تحلیل عواملی از آن به عمل نیامده بود . اما حتی در آن زمان هم نشریات و آثار روان شناسی و تعلیم و تربیت حاوی تعداد نسبتا زیادی فرضیه در زمینه خلاقیت بود که از نظر تجربی هنوز بررسی نشده بود .سه نوع نوآوری وجود دارد (فرآیندی، محصولی/خدماتی، و استراتژی) که هر یک می تواند از حالت افزایشی به بنیادی و از پایا به ناپیوسته تغییر کند. همچنین روابط مهمی مابین انواع نوآوری وجود دارد. بعنوان مثال، یک نوع آوری استراتژی ممکن است نیازمند نوآوری فرآیندی و/یا نوآوری محصولی باشد.سطوح نوآوریبه موازات گسترده شدن این موضوع، نوآوری از حالت افزایشی به رادیکالی تغییر یافت. این تفاوت اساسا بر میزان تازگی تاکید دارد. یک نوآوری می تواند موردی جدید در یک محتوای خاص و یا به طور کلی ایده ای جدید در کل بازار باشد. به صورت مشابه، نوآوری می تواند یک تغییر در روند قدیمی و یا یک ایده بنیادی جدید باشد. این تمایز، هر چند، به طور واضح بین تازگی و تاثیر تفاوت قایل نمی شود. در خصوص تاثیر، تاثیر نوآوری می تواند در محدوده 1-بهبودهای خیلی جزئی در محصولات و یا روش انجام کارها2-تغییرات بنیادی در محصولات یا خدمات و یا فرآیند تکنولوژی در کل یک صنعت3-تبدیل محل بازار و یا اقتصاد به طور کلی کریستنسن (1997) مفهوم نوآوری را با رفع ابهام ویژگیهای تازگی و تاثیر بهبود بخشید. زیرا اساسا نوآوری های جدید همیشه تاثیر عمده ای ندارند، او بین نوآوری های پایا در مقابل ناپیوسته تفاوت قائل شد. نوآوریهای پایا عملکرد محصولات یا خدمات ایجاد شده را بهبود می بخشند. نوآوری های ناپیوسته خدمات یا محصولات کاملا متفاوتی را عرضه میکنند که معمولا محصولات یا خدمات ایجاد شده در یک بخش خاص از بازار را تضعیف میکند. یک نمونه از نوآوری ناپیوسته واحد کوچک فولاد (مینی میل) می باشد (در حالیکه محصول به صورت محسوسی تغییر نکرده است، یک تغییر در پروسه تولید منجر به تغییر فاحش در قیمت، کارخانه ها، و بازار گردید). نوآوری ناپیوسته همیشه کاربرد بیشتری ندارند؛ در واقع، می تواند منجر به تولید محصولی شوند که کارایی کمتری از محصولات ایجاد شده داشته باشند. دلیل این موضوع این است که تکانه نوآوریهای پایای موجود می تواند کارایی خدمات و محصولات از حدی که مشتری نیاز دارد فراتر برد (به بیان دیگر، خدمات و محصولات موجود نهایتا ازحد قسمت وسیعی از بازار خود خارج می شوند). او به شرکتهای همه صنایع توصیه می کند که به طور مداوم با یک نوآوری ناپیوسته که می تواند باعث از بین رفتن آنها شود اگر آنها به سرعت خود را با شرایط متغیر هماهنک نکنند هم آهنگ باشند.انواع نوآوریسه نوع نوآوری وجود دارد (فرآیند، محصول/خدمت، و استراتژی)، که هر یک از آنها از نظر درجه تازگی (افزایشی تا بنیادی) و تأثیر (پایا در برابر ناپیوسته).نوآوری فرآیندبا بهبود کیفیت و حرکتهای ارتقا دهنده مداوم، نوآوری فرآیند به یک موضوع مهم تبدیل شد، و مجددا، با توجهات اخیر به مدیریت تغییر، آموزش سازمانی و مدیریت دانش منجر گردید. سازمانها امروزه، حداقل در کشورهای پیشرفته، در حال رسیدن به حد نهایی بهبود تدریجی پروسه هستند. برخی معتقدند که هم اکنون نیازمند نوآوری فرآیندی رادیکال هستند.