بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر قدردانی از مشتری و رفتار مصرف کننده در نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا استان اردبیل
1397/06/25 17:21:08
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی-غیر دولتی نوین (اردبیل)
تاریخ دفاع : 1396/05/19
اساتید راهنما : دکتر محمد فیضی
اساتید مشاور : دکتر محمد حسن زاده
اساتید داور : دکتر حبیب ابراهیم پور
مشاهده سایر پایان نامه های سمیه صائب نیا
هدف نمایندگیها از ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان کسب سود بیشتر میباشد. امروزه برای بازاریابان، بازاریابی رابطهمند در کنار درک صحیح رفتار مصرف¬کننده و رفع بهموقع و بهینه خواسته و نیاز آنان میسر میباشد و بر اساس هنجار روابط متقابل، قدردانی مشتری به عنوان رفتار خرید مشتری، شروع یک انگیزه یا تعهد احساسی برای جبران مزایای فروشنده میباشد؛ لذا پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به در نظر گرفتن اهمیت مشتری در صنعت خودرو به شناخت تأثیر بازاریابی رابطهمند بر قدردانی از مشتری و رفتار مصرفکننده در نمایندگیهای گروه خودروسازی سایپا بپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مراجعهکننده به این نمایندگیها در استان اردبیل میباشد و ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده ها پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و برای بالا بردن سطح اطمینان 400 نفر جهت پاسخگویی به پرسشنامه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. برای نتیجه یافتههای توصیفی از نرمافزار spss20 و برای آزمون فرضیهها از نرمافزار لیزرل 8.8 استفاده گردید که نتایج حاصل نشان میدهد: بازاریابی رابطهمند بر متغیر اصلی اول یعنی قدردانی از مشتری با ضریب مسیر (96/0 ) و از متغیرهای فرعی مربوط به قدردانی، اعتماد (464/0 )، تعهد (483/0 )، ارتباطات (483/0 )، مدیریت تعارض (624/0 )، شایستگی (786/0 ) و رضایت از مشتری (786/0 ) اثر مثبت و معناداری دارند. یافتههای پژوهش مربوط به متغیر اصلی دوم یعنی رفتار مصرفکننده با ضریب مسیر (13/0) و از متغیرهای فرعی مربوط اعتماد (432/0)، تعهد (456/0)، ارتباطات (285/0)، شایستگی (337/0)، رضایت مشتری (10/0) تأیید و اثر معناداری بر متغیر مورد سنجش در نمایندگی های سایپا دارد اما مدیریت تعارض (031/0) رد وحاکی از عدم تاثیر مثبت و معنادار بر متغیر مورد سنجش می باشد.