عوامل موثر بر موفقیت پروژه های تجاریسازی و طراحی مشترک محصول جدید( شاهد تجربی: صنعت هواپیمایی)
1397/07/02 12:49:52
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : دکتر منوچهر منطقی
اساتید مشاور : دکتر محمد نقی زاده
اساتید داور : دکتر مهدی گودرزی
مشاهده سایر پایان نامه های فاطمه نوری
در دنیای امروزی کلید اصلی سازمان ها، خلق ارزش است. در پروژه همکاری مشترک سازمانها به دنبال خلق ارزش هستند و علاوه بر فراهم آوردن ارزش های اقتصادی قابل توجه برای سازمان ها، این امر منجر به رشد اقتصادی و فناوری جامعه می شود. هدف تحقیق شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پروژه طراحی و تجاری سازی مشترک محصول جدید است. در این تحقیق از طریق مطالعه و بررسی تحقیقات و پژوهش انجام شده توسط محققین داخلی و خارجی و مصاحبه با متخصصین و صاحبنظران و همچنین بررسی نمونه های موجود در صنعت هوایی عوامل متعددی شناسایی و دسته بندی شده و از طریق توزیع پرسشنامه در بین خبرگان و متخصصین حوزه پروژه همکاری مشترک مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است. در نتیجه این تحقیق پس از بررسی ادبیات تحقیق، 23 معیار شناسایی گردید که از این تعداد 14 معیار از طریق پرسشنامه طبق نظر 8 نفر از خبرگان صنعت هوایی و با تحلیل تماتیک نمونه های انتخاب شده به عنوان معیارهایی که بیشترین تاثیر را بر موفقیت پروژه طراحی و تجاری سازی مشترک محصول جدید داشته، غربال گردید. این 14 شاخص از طریق پرسشنامه دوم با روش دیمتل فازی و با نظر متخصصین در سه دسته ی دانش و فناوری، راهبری پروژه و انتخاب شرکاء دسته بندی گردید. که در این بین بعد از انجام روش کمی دیمتل فازی مشخص گردید که شاخص اصلی دانش و فناوری بیشترین تاثیر را در بین شاخص های اصلی دارا است. همچنین معیارهای دانش و فناوری و راهبری پروژه معیارهای تاثیرگذار و همچنین علی می باشند. در بین زیرمعیارها نیز با اهمیت ترین زیر معیارها قوانین و مقررات بالادستی مناسب جهت ترغیب یادگیری فناوری در قراردادهای همکاری مشترک، داشتن استاندارد، تعیین اهداف و برنامه ریزی در ابتدای پروژه است.