مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه رازی
تاریخ دفاع : 1388/11/20
اساتید راهنما : حسین آگهی
اساتید مشاور :
اساتید داور : امیرحسین علی بیگی و فرزاد اسکندری
مشاهده سایر پایان نامه های شهره کرمی
در پژوهش حاضر به بررسي عوامل مؤثر بر موفقيت تعاوني¬ توليدي (محصولات خارج از فصل) استان کرمانشاه پرداخته شده است. اين پژوهش از جهت نوع کاربردی و از جهت روش توصيفي- همبستگي است. جامعه آماري شامل74 واحد تعاوني¬هاي توليدي (محصولات خارج از فصل) استان کرمانشاه با 530 نفر عضو بود. 220 نفر از اعضاء تعاوني¬هاي توليدي مذکور به عنوان نمونه آماري از بين 62 واحد تعاوني¬هاي توليدي (محصولات خارج از فصل) استان کرمانشاه بر اساس روش نمونه¬گيري طبقه¬اي تصادفي انتخاب ¬گرديد. جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه انجام گرفت که روايي پرسشنامه توسط اساتيد گروه ترويج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه و کارشناسان تعاون انجام شد و پايايي قسمت¬های مختلف آن با استفاده از آزمون آلفاي کرونباخ محاسبه و ضريب آلفاي کرونباخ آن¬ها برابر با 89/0، 90/0، 86/0، 87/0، 86/0، 84/ 0 به دست آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده¬ها نيز از نرم افزار SPSSبهره گرفته شده است. نتايج آزمون فرضيه¬هاي تحقيق با استفاده از ضريب همبستگي اسپرمن نشان مي¬دهد که بين متغيرهای علاقه به¬کار توليدي، انگيزه براي کار توليدي، وجود روحيه انعطاف¬پذير درکار، وجود روحيه¬کارآفريني، توانايي ريسک¬پذيري، توانايي ابتکار و نوآوري، تحصيلات مديرعامل، مهارت و تخصص مدير، تجربه ¬قبلي مدير، پاسخ¬گويي مدير به اعضاء تعاوني، اقتدار مديرعامل، اهميت به توسعه منابع انساني، توانايي مديريت تهديدها و فرصت¬ها، سازماندهي مناسب اعضاء، ارتباط بين توليد و بازاريابي، توجه به نظرات جامعه، مشارکت اقتصادي اعضاء، استفاده از تسهيلات و اعتبارات دولتي، بازاريابي مناسب محصولات، اهميت به سرمايه¬گذاري بلند مدت، ارتباط و تعامل با تعاوني¬هاي ديگر، بهره¬بردن از تجارب تعاوني¬هاي ديگر، کمک و اطلاع¬رساني مهندسين کشاورزي، آشنايي اعضاء با اصول تعاوني، اعتقاد و باور اعضاء به فلسفه تعاون، مشارکت فعال اعضاء در تعاوني، ايجاد روحيه همکاري در بين اعضاء، بهره¬مندي از دوره¬هاي آموزشي فني، بهره¬مندي از دوره¬هاي آموزشي نحوه¬ي همکاري، تمايل اعضاء به ارتقاء دانش¬کاري، شرکت در دوره¬هاي¬کارورزي، اطلاع¬رساني در رابطه با تکنولوژي¬ها و نوآوري¬ها، بهره¬مندي از دوره¬هاي آموزشي مهارت¬هاي کارآفريني، بهره¬مندی از دوره¬هاي آموزشي مهارت¬هاي ارتباطي و ميزان موفقيت همبستگي مثبت وجود دارد. نتايج تحليل عاملی نشان مي¬دهدکه عوامل آموزشي، عوامل فرهنگي- اجتماعي، عوامل شخصيتي، عوامل مديريتي و عوامل اقتصادي به ترتيب بيشترين سهم را از ديدگاه¬ نمونه آماری در تبيين عوامل مؤثر بر موفقيت تعاوني¬هاي توليدي (محصولات خارج از فصل) دارند که در کل 717/82 درصد از تغييرپذيري (وار¬يانس) متغيرها را توضيح می¬دهند. نتايج آزمون ويلکاکسون- به منظور بررسي شکاف و فاصله بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب (تعيين نياز) عوامل مؤثر بر موفقيت در تعاوني¬هاي توليدي (محصولات خارج از فصل) استان کرمانشاه نشان مي-دهدکه تمامي¬گويه¬های عوامل آموزشي، عوامل فرهنگي- اجتماعي، عوامل شخصيتي، عوامل مديريتي و عوامل اقتصادي، به طور معني¬داري در وضعيت مطلوب، داراي ميانگين رتبه¬ای بالاتري هستند. نتايج تحليل مسير گوياي ارتباطات پيچيده بين عوامل است که مؤيد فرض عدم وجود رابطه¬ي ساده بين آن¬هاست و نشان مي¬دهدکه علاوه بر اثرات مستقيم عوامل آموزشي، عوامل فرهنگي- اجتماعي، عوامل شخصيتي، عوامل مديريتي و عوامل اقتصادي، اثرات غيرمستقيمی هم بر موفقيت تعاونی¬ها وجود دارد.