ارزیابی تبلیغات مواد غذایی با روش تحلیل محتوایی؛ بررسی موردی تبلیغات محصولات لبنی بینالود
1393/11/14 19:22:16
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع : 1393/07/18
اساتید راهنما : دکتر علی مروتی شریف آبادی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های ماریه قزل سفلی
در این متن سعی شده تا به موضوعی پرداختـه شود که به گونهای در بین زمینههای مطالعاتی در کشور کم بهره مانده است، یعنی بررسی تحلیل محتوایی تبلیغات. برای انجام این مهم لازم بود تا به پردازش تبلیغات واحدی به عنوان منبع، رجوع کرده و بررسیها در این باره انجام شود؛ که از این حیث به بررسی تبلیغات واحد تولیدی لبنیات بینالود پرداخته شد. تا مطالعه شود،این واحد تولیدی چه اندازه در تبلیغات خود به اهدافی مانند جذب و اعتمادسازی و در کل ترغیب مخاطب، که در دنیای امروزی از اهداف اصلی تبلیغات بشمار میرود، موفق بوده است؟ و با استفاده از چه ابزاری این مهم در طول مدتها انجام پذیرفته؟ و در ادامه این مطالب با استفاده از روش تحلیل محتوا پیامهای درون متن برخی تبلیغات این واحد که به طور نمونه انتخاب شده بودند (به دلیل ازدیاد و پراکندگی)، مورد مطالعه قرارگرفت.
در همین راستا به دلیل روشن شدن برخی ابهامات در رابطه با تبلیغات و کیفیت محصولات واحد تولیدی موردنظر، پرسشهایی (در قالب دو پرسشنامه) از نمونهی آماری منتخب، انجام پذیرفت. این نمونهی آماری که متشکل از100 نفر از مردم شهرستان نیشابور (حدود 024/0 درصد از جمعیت این شهرستان)، با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده بودند.
اما در مهمترین بخش این متن که بر اساس تحلیل محتوای پیامهای تبلیغاتی استفاده شده بر 20 برچسب، انجام پذیرفته، به بیان و تحلیل محتوای عناصر نوشتاری، دیداری و همچنین معناهای ضمنی نهفته در متنها پرداخته میشود، که این بررسیها نشان میدهد که علاوه بر تلاش فرستندهی پیام در برقراری ارتباط اقناعگر با گیرندهی پیام، نمایش افتخارات، نمایش حس طراوت و نشاط، به گونهای استفادهی افراطی از این عناصر، متن دچار ازدحام و شلوغی شده است.