طراحی چارچوری برای تدوین استراتژی تکنولوژی در صنایع فولاد ایران (مطالعه موردی: شرکت فولاد خوزستان)
1397/08/01 11:27:46
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه غیر انتفاعی مهر البرز تهران
تاریخ دفاع : 1393/12/03
اساتید راهنما : آقای دکتر سید سروش قاضی نوری
اساتید مشاور : آقای دکتر مهدی الیاسی
اساتید داور : آقای دکتر نیما مختار زاده
مشاهده سایر پایان نامه های زهره زرگران خوزانی
در دو دهه اخیر، تبیین استراتژی فناوری بعنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای بنگاه های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بسیاری از صاحب نظران این حوزه، به لحاظ تأثیرگذاری عمیق آن بر سایر استراتژیهای عملیاتی بنگاه، آن را در سطحی بالاتر از سایر استراتژیهای عملیاتی طبقه بندی نموده اند. هدف از تدوین استراتژی فناوری در یک سازمان، روش کسب موقعیت برتر رقابتی و چگونگی تحقق اهداف فناورانه و بلندمدت آن است. در این پژوهش جهت تدوین استراتژی فناوری در صنایع فولاد بعد از بررسیهای انجام شده مدلی بر پایه نقشه استراتژی و شناسایی فرآیندهای کلیدی ارائه گردید. ابتدا فرآیندهای کلیدی بر اساس اهداف استراتژیک شرکت شناسایی شدند. بعد به شناسایی فناوریهای فرآیندهای کلیدی با رویکرد فرآیندی از طریق مصاحبه با مدیران ارشد و مطالعه منابع الکترونیکی پرداخته شد. در مرحله آخر جهت ارزیابی فناوریهای شناسایی شده از ماتریس امکان پذیری / جذابیت فناوری استفاده گردید. با قرار دادن فناوریها در ماتریس، 7 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت بالا، 1 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت کم، 4 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت متوسط و 2 فناوری در ناحیهی امکان پذیری بالا و جذابیت متوسط قرار گرفتند که برای هر ناحیه استراتژی مناسب پیشنهاد گردید.