مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه الزهرا
تاریخ دفاع : 1392/07/10
اساتید راهنما : شهلا بختیاری
اساتید مشاور : اسماعیل حسن زاده
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های شهلا بختياري
قدرت یابی صلاح الدین در بلاد مصر و شام، همزمان با تشدید جنگ های صلیبی، افول قدرت فاطمیان در مصر و آشفتگی قلمرو زنگیان در شام بود. این اوضاع نا به سامان، صحنه را برای ورود حاکمیتی مقتدر فراهم کرد. یکی از راهکارهای صلاح الدین برای برون رفت از این شرایط، اقدامات فرهنگی بود. او با پشتوانه ی سیاست های فرهنگی پی ریزی شده در دوران زنگیان، توانست چهره فرهنگی مصر و شام را تغییر دهد. جانشینان او نیز قدم در جای پای وی نهادند و همان کاربست ها را در قلمرو ایوبی، به اجرا گذاشتند. از این رو حلب نیز که بدست شاخه ای از خاندان ایوبی اداره می شد، در ادامه سیاست گذاری صلاح الدین گام بر می داشت و تحولات زیادی در زمینه علمی به خود دید. کوشش می شود دلایل این رونق علمی و شاخص های آن در دوران ایوبیان، از زاویه عملکرد ایوبیان مورد بررسی قرار گیرد. دستاوردهای پژوهش آن است که حلب در دوران ایوبیان به شکوفایی علمی رسید اما باید گفت، علوم نقلی در مقایسه با علوم عقلی به رشد قابل ملاحظه تری دست یافتند. نکته بعدی این است که پویایی علمی این شهر با روند رو به رشد مدرسه سازی و تجمع بسیاری از اهالی علم در آن، پیوند داشت. هر دو مشخصه نیز از سیاست گذاری علمی حکام ایوبی نشات می گرفت. سیاست گذاری هایی مبنی بر تاسیس مدارس در حلب، جذب علمای بلاد مختلف بدین شهر و حمایت همه جانبه از آن ها چون انتصاب به مناصب مهم حکومتی و آموزشی که در طی قرون ششم و هفتم موجب شکوفایی علم در حلب شد. واژگان کلیدی: حلب، ایوبیان، مدارس شام، وضعیت علمی.