بررسی تطبیقی انعکاس سیره نبوی در کتابهای درسی با منابع متقدم تاریخ اسلام (مطالعه موردی کتاب¬های دورههای راهنمائی و دبیرستان رشتههای تجربی و ریاضی سال تحصیلی 1392-1391)
1397/10/11 16:10:58

مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه الزهرا
تاریخ دفاع : 1392/mm/dd
اساتید راهنما : شهلا بختیاری
اساتید مشاور : مژده وزیری
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های شهلا بختياري
با توجه به اینکه در نظام آموزش و پرورش ،کتاب های درسی و محتوای آموزشی آن از جمله مهمترین منابع یادگیری و به بیانی دیگر محور کلیه فعالیتهای آموزشی محسوب میگردد ،تأمل در محتوای کتابهای درسی از اهمیت دو چندان برخوردار است و ارزشیابی مستمر آن همواره مورد توجه مولفین و کارشناسان امر بوده است .بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، کمیت وکیفیت محتوای کتابهای درسی در رابطه با آموزش ارزش های دینی و مذهبی بارها مورد بازنگری قرار گرفته است .در این راستا بررسی تطبیقی سیره نبوی در کتب درسی مقطع راهنمایی و متوسطه بعد از انقلاب اسلامی با منابع متقدم تاریخ اسلام با در نظر گرفتن این هدف انتخاب گردید که مشخص سازد که چه بخشی از برنامههای آموزشی در سطوح راهنمایی و دبیرستان را آموزههای سیره نبوی تشکیل داده است و این آموزش تا چه میزان با منابع متقدم تاریخ اسلام تطبیق دارد و سوال اصلی نیز در این رابطه مطرح گردید و روش تحقیق نیز توصیفی -تحلیلی با بهرهگیری از تطبیق و مقایسه مطالب در دو دوره زمانی نزدیک به پیامبر و مطالب کتابهای درسی دوره راهنمایی و متوسطه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است .در این تحقیق جامعه آماری شامل کلیه کتاب های دورهراهنمایی ورشته تجربی وریاضی دوره دبیرستان درسال تحصیلی1392- 1391 هم زمان با آغاز اجرای ساختارجدید نظام آموزشی ا ست مهمترین نتایج پژوهش حاضر عبارت است از این که به طور کلی ، سهم آموزههای نبوی در کتب درسی دانش آموزان در سطوح مختلف اندک است و با اهداف تربیت دینی مطابقت ندارد . مطالب مرتبط با سیره نبوی غالباً به صورت احادیث و روایات و فقط در کتابهای دینی و قرآن و عربی و تاریخ و ادبیات قابل مشاهده است و در سایر کتاب های درسی از آن استفاده نشده است ونیز مشخص گردید که با وجود این که استفاده از سیره و شیوه زندگی رسول گرامی اسلام به عنوان اسوه حسنه در آموزههای دینی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است متأسفانه در کتابهای درسی از مطالب ارزشمندی که در در منابع معتبر تاریخی و گزارشات منابع متقدم رائه شده است و در تفهیم مطالب آموزشی بسیار موثر است ،کمتر استفاده شده و استفاده از سایر منابع بر آن ترجیح داده شده است .