مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : دکتر منصوری
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های بهمن ولی زاده
فولادهای دو فازی با ترکیبی مناسب از استحکام بالا و فرم¬¬ پذیری خوب یکی از کاندیداهای مناسب برای تولید بدنه خودرو به منظور افزایش ایمنی و بازده مصرف سوخت می¬ باشند. لازم به ذکر است که به کارگیری فولادهای دو فازی در بدنه خودرو نیازمند بررسی رفتار اتصالات مشابه و غیر مشابه جوشکاری مقاومتی نقطه¬¬¬ای این مواد می باشد. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش بررسی ریزساختار و رفتار مکانیکی اتصالات جوشکاری غیر متشابه مقاومتی نقطه¬ای 780DP به980DP با استفاده از مشاهدات میکروسکوپی، ریزسختی سنجی، آزمون کشش-برش و کشش متقاطع می باشد. به منظور بررسی اثر شدت جریان بر عملکرد مکانیکی اتصالات 780DP/980DP نمونه ها در شدت جریان های متعددی از 7 تا 13 کیلوآمپر جوشکاری شدند. در شدت جریان های بشتر از 13 کیلوآمپر بیرون زدگی مذاب رخ داد. نتایج ریزساختاری نشان داد که دکمه جوش عمدتا مارتنزیتی بوده و ناحیه متاثر از حرارت را می¬ توان به سه ناحیه پایین بحرانی، میان بحرانی و بالا بحرانی تقسیم نمود. نتایج ریزسختی سنجی نشان داد که سختی دکمه جوش بدلیل ریزساختار مارتنزیتی در این ناحیه در حدود 400 میکرو ویکرز می باشد. اندازه گیری ریزسختی در ناحیه متاثر از حرارت در دو سمت فولادهای 780DP و 980DP سخت شدگی در ناحیه متاثر از حرارت بالایی و نرم شدگی در ناحیه متاثر از حرارت پایینی نشان داد که این امر بدلیل تغییرات ریزساختاری در هر دو سمت می باشد. نیروی حداکثر، انرژی جذب شده و حالت شکست در آزمون های کشش-برش و کشش متقاطع بررسی شد و اندازه دکمه جوش بحرانی تعیین شد. نتایج نشان داد که قبل از بیرون زدگی مذاب افزایش شدت جریان بدلیل افزایش در اندازه دکمه جوش باعث افزایش نیروی حداکثر و انرژی جذب شده می¬ شود. بررسی نتایج حالت شکست دو حالت مشخص شکست فصل مشترکی و محیطی را نشان داد. انتقال از حالت شکست فصل مشترکی به محیطی در آزمون های کشش-برش و کشش متقاطع به ترتیب در شدت جریان های 10و 8 کیلوآمپر مشاهده شد. حداقل اندازه دکمه جوش به منظور اطمینان از شکست محیطی در آزمون کشش-برش و کشش متقاطع به ترتیب 5/8 و 67/6 میلیمتر بود.