بررسي تأثير بازاريابي اينترنتي بر رشد بازار صادرات در ايران (مورد مطالعه: صادركنندگان خشكبار)
1398/01/09 23:08:29
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات تهران
تاریخ دفاع : 1396/05/15
اساتید راهنما : دکتر شادان وهاب زاده
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر کریم حمدی - دکتر هرمز مهرانی
مشاهده سایر پایان نامه های محمدرضا اردهالی
چکیده
امروزه، بنگاهها و شرکتهای موجود در بخشهای مختلف اقتصاد هر کشور و حتی در سطح جهانی براي کسب منابع محدود، حفظ و افزایش سهم بازار خود از نوآوریهای جدید استفاده می کنند. در سالهای اخیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی براي شرکتها در بسیاري از صنایع، به روش ایجاد درآمد و تعامل با مشتریان و سهام داران، ارائه محصولات و خدمات و فروش الکترونیکی مبدل شده است. لذا به کارگیری بازاریابی اینترنتی بر عملکرد صادرات نیز یکی از مسائلی است که در دنیای رقابتی امروز امری اجتناب ناپذیر می باشد. در این پژوهش به بررسی عملکرد بازاریابی اینترنتی بر رشد بازارهای صادرات پرداخته می شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت نحوه گرد آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش شرکتها صادراتی خشکبار ایران می باشد. پس از تایید اولیه روایی و پایایی، پرسش نامه بین 94 نفر از کارشناسان توزیع گردید. در ابتدا به تحلیل توصیفی پاسخ دهندگان و سوالات پرسش نامه با کمک نرم افزار SPSS)) پرداخته می شود. و در ادامه پس از این که از نرمال بودن متغیرها از طریق آزمون K-S اطمینان حاصل گردید، سپس به منظور بررسی فرضیهها از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار (SMART PLS) بهره گرفته می شود. در این مرحله با استفاده از آزمون، T-VALUE ،ضریب مسیر و همبستگی به بررسی فرضیهها پرداختیم. نتایج تایید فرضیهها نشان داد که متغیرهای قابلیت بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار صاردات؛ اثر در دسترس بودن اطلاعات بر رشد بازار صادرات؛ اثر قابلیت بازاریابی اینترنتی بر در دسترس بودن اطلاعات؛ اثر روابط شبکه کسب وکار بر رشد بازار صاردات؛ اثر قابلیت بازاریابی اینترنتی بر روابط شبکه کسب و کار؛ اثر در دسترس بودن اطلاعات صادرات بر روابط شبکه کسب و کار تاثیر مثبتی دارند.
کلمات کلیدی: بازاریابی اینترنتی، رشد بازار صادرات، در دسترس بودن اطلاعات صادرات، روابط شبکه کسب و کار، صادرکنندگان خشکبار