مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
تاریخ دفاع : 1398/mm/dd
اساتید راهنما : محمد حسنی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های محمد حسنی
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تأثیر چرخش، تخصص و شهرت حسابرسان بر رابطه بین مدیریت سود ناشی از اقلام تعهدی اختیاری و پاداش مدیران است. مدیریت سود تعهدی طبق مدل دیچاو و همکاران (1995) اندازه گیری شده است. همچنین چرخش، تخصص و شهرت حسابرسان به شکل متغیرهای مجازی صفر و یک بررسی شده اند. برای انجام تحقیق، تعداد 164 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390 تا 1396 به روش حذفی از جامعه آماری انتخاب و بررسی های آماری روی آن ها انجام شدند. فرضیه های تحقیق مشتمل بر هفت مورد هستند که با بکارگیری مدل های رگرسیونی چند متغیره آزمون شده اند. یافته ها نشان دادند مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی رابطه معنادار مثبتی با پاداش مدیران دارد. همچنین چرخش و شهرت حسابرسان از رابطه معنادار منفی با پاداش مدیران برخوردارند؛ اما تخصص حسابرسان رابطه معناداری با پاداش مدیران ندارد. از طرفی، نتایج بیانگر این است که تعامل چرخش حسابرسان و مدیریت سود تعهدی رابطه معنادار مثبتی با پاداش مدیران دارد. اما، تعامل شهرت حسابرسان و مدیریت سود تعهدی رابطه معنادار منفی با پاداش مدیران دارد. با این حال، تعامل تخصص حسابرسان و مدیریت سود تعهدی رابطه معنا داری با پاداش مدیران ندارد.