مقطع : دکتری
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های امیر وشنی
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مولفه های سنجش تفکر استراتژیک مدیران آموزشی مدارس صورت پذیرفت. این پژوهش از دیدگاه هدف، کاربردی و از نظر راهبرد و روش، ترکیبی از نوع اکتشافی محسوب می گردد. روش شناسی پژوهش: در بخش کیفی از روش پژوهش مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد برآینده بهره گرفته شده است. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی، متخصصان موضوعی در حوزه مدیریت آموزشی و جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران مدارس شهرستان سنقر بودند. حجم نمونه در مرحله کیفی 12 نفر و در مرحله کمّی 274 نفر بود. اعضای نمونه در مرحله کیفی با روش نمونه گیری غیراحتمالی و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی از روش نمونه گیری تمام شماری استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی ابزار در بخش کیفی با معیارهای مقبولیت و قابلیت تأیید بررسی گردید. در بخش کمّی روایی محتوایی ابزار با نظر متخصصان و روایی سازه طی تحلیل تأییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ، دو نیمه سازی و پایایی ترکیبی به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، استفاده از روش تحلیل داده بنیاد بود که مراحل و فرایند آن طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی از طریق نرم¬افزار Maxqda صورت پذیرفت. در بخش كمي، علاوه¬ بر کاربست شاخص‌های آمار توصیفی از آزمون رتبه بندی فریدمن، تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.5 استفاده گردید. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل بخش کیفی منجر به شناسایی هفت مقوله اصلی در رابطه با سنجش تفکر استراتژیک مدیران آموزشی مدارس گردید که عبارتند از: تفکر خلاق، فرصت گرایی هوشمندانه، آینده نگری، هوشمندی محیطی، تفکر فناورانه، تفکر سیستمی و تفکر شهودی. یافته های بخش کمّی نشان داد که در وضعیت موجود، رتبه بندی مولفه ها به ترتیب شامل تفکر فناورانه، آینده نگری، تفکر سیستمی، هوشمندی محیطی، تفکر خلاق، تفکر شهودی و فرصت جویی هوشمندانه و در وضعیت مطلوب شامل آینده نگری، تفکر شهودی، هوشمندی محیطی، تفکر خلاق، تفکر فناورانه، فرصت جویی هوشمندانه و تفکر سیستمی است. نتیجه گیری: نتایج محاسبه شاخص های برازش الگو از طریق مقایسه با مقادیر استاندارد بیانگر این بود که الگوی مورد نظر از تناسب مطلوبی برخوردار هستند.