بررسي رابطه بین فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بر کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بجنورد
1399/05/30 11:49:40
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : مریم حافظیان
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های مریم حافظیان
هدف این پژوهش بررسي رابطه بین فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بر کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بجنورد می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش¬های کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان متوسطه شهرستان بجنورد اعم از دانش آموزان دختر و پسر که حدود 16967 نفر می باشد که تعداد 377نفر بر اساس جدول مورگان (1972)،به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه های تحقیق در بین آنها توزیع گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای ومیدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه آسیب های اجتماعی در قالب 42 سوال 5 گزینه ای بوده و برای سنجش ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 20 سوال می باشد استفاده گردید سنجش اعتبار متغیرها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای آسیب های اجتماعی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به ترتیب 907/0 و 841/0 محاسبه شد. ¬روایی محتوا پرسشنامه توسط اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل آماری از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 19 و روش مدل ساختاری با نرم افزار LISREL نسخه 8 استفاده گردید. نتایج نشان داد تنها بین ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی جوانان رابطه معناداری وجود دارد.