مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : موسسه آموزش عالی مازیار - رویان
تاریخ دفاع : 1393/07/24
اساتید راهنما : دکتر داود کیاکجوری
اساتید مشاور : دکتر علی اصغر عباسی اسفجیر
اساتید داور : دکتر مهدی رمضان زاده لسبویی- دکتر بنفشه فراهانی
مشاهده سایر پایان نامه های فاطمه عشوریان
هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر برایجاد تعاونی¬های گردشگری در استان مازندران بوده است. استان مازندران به¬دلیل دارا بودن طبیعتی زیبا و نزدیکی به پایتخت کشور هر ساله پذیرای مسافرین بسیار می-باشد. همچنین این استان یک استان غیر صنعتی و دارای جمعیت جوان، تحصیلکرده و بیکاری می¬باشد که لزوم اشتغالزایی موجب تجدید نظر در منابع و نحوه¬ی بهره¬گیری از فرصت¬های به¬وجود آمده از صنعت گردشگری می¬باشد. تحقیق حاضر، یک تحقیق کاربردی است که برای پیشبرد آن از نظر خبرگان صنعت گردشگری و بخش تعاونی استان مازندران بهره¬گرفته شد. پس از جمع¬آوری اطلاعات اولیه به¬کمک مبانی نظری مربوط وموجود در صنعت گردشگری و همچنین ادبیات موجود در رابطه با بخش تعاون و از جمله تعاونی¬های گردشگری در ایران و جهان، طرح تحقیق پیشنهاد شد. این طرح شامل طرح مسئله و سپس توضیحاتی در رابطه با اهداف و پرسش¬های اصلی که برای پاسخگویی بدان¬ها 10 پرسش فرعی مطرح شد. پس از تأیید طرح پیشنهادی عملیات تکمیل ادبیات و بررسی¬های میدانی به¬وسیله¬ی یک پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 0.853 و روایی صوری تایید شده از سوی اساتید آغاز و در ادامه معناداری داده¬های ناپارامتریک حاصل از جمع¬آوری پرسشنامه¬ها به کمک آزمون¬های تی¬تک¬نمونه¬ای بررسی و در سپس به¬وسیله¬ی آزمون فریدمن رتبه بندی ای صورت گرفت. در انتها برای حصول پاسخ پرسش اصلی تحقیق از یکی از تکنیک¬های تصمیم¬گیری چندمعیاره برای اولویت¬بندی بهره¬گرفته شد. به¬طور کلی بعد اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، سیاسی- قانونی و در آخر فرهنگی به¬ترتیب رتبه¬های 1تا 5 را داشتند. سرانجام با توجه نتیجه¬ی آزمون تی، نتایج حاصل از انجام انتروپی 14مؤلفه از 22 مؤلفه برای در بعد اقتصادی، 17 مؤلفه از 22 مؤلفه در بعد اجتماعی، 9 مؤلفه از 13 مؤلفه¬ی سیاسی- قانونی، 5مؤلفه¬ از 7مؤلفه فرهنگی و سرانجام 10 مؤلفه از 13 مؤلفه¬ی گردشگری اولویت¬بندی شدند.