تحلیل گفتمان انتقادی سیاست های ارتباطی رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396
1399/09/26 19:35:20
مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
تاریخ دفاع : 1398/04/26
اساتید راهنما : دكتر عباس عباس پور
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های معصومه اسمعيل نژاد
عصر فعلی را میتوان عصر مدیوکراسی نامید که در آن رسانهها در دنیایی بدون مرز، فارغ از حصار زمان و زبان و البته در جهت منافع خود و وابستگان مالی خود دموکراسی را پیاده میکنند. در سال 1979 یونسکو اعلام کرد؛ نبود سیاست ارتباطی ملی، موجب استعمار نوین ارتباطی میشود. از این رو این پژوهش لزوم تدوین سیاست ارتباطی کلان در کشور را بررسی میکند. این رساله بر بنیان این مساله اساسی است که سیاستهای ارتباطی رسانهها در پوشش کارزار انتخاباتی ریاستجمهوری سال 1396 چیست؟ این رساله به روش کیفی و تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده است و در تلاش برای بازتعریف و مشخص ساختن عناصر و اجزای سیاستهای ارتباطی رسانهها است. واحد تحلیل متن است و دادههای گردآوری شده با استفاده از روش فرکلاف توصیف، تفسیر و تبیین شده است. براساس یافتههای این پژوهش سیاستهای ارتباطی را به سه دسته زیرساختی مانند فلسفه وجودی رسانه، عملکردی مانند تکنیکهای مورد استفاده در رسانه و سیاستهای ارتباطی تصویرساز مانند طراحی دکور، چیدمان، رنگ تقسیم کرد. در تدوین و اجرای سیاستهای ارتباطی رسانهها را میتوان به دو دسته بزرگ تقسیم کرد: رسانههای بزرگ استراتژیک مانند صداوسیما که همچون ارتشی بزرگ عمل میکنند و رسانههای کوچک و چابکی مانند کانال تلگرامی که همانند سرباز چریک اقدام میکند. پژوهش نشان داد که قدرت عمل، تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در رسانههای کوچک و چابک بیشتر و بهتر از رسانههای بزرگ سنگین و بروکراتیک است.