مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
تاریخ دفاع : 1393/06/30
اساتید راهنما : دكتر زهرا خرازي
اساتید مشاور :
اساتید داور : دكتر عبدالله گيويان
مشاهده سایر پایان نامه های معصومه اسمعيل نژاد
این عصر را میتوان به یقین عصر اطلاعات و فناوریهای پیچیده رسانهای دانست. با وجود وسایل الکترونیکی بسیاری که در بازار وجود دارد، رادیو، فرصت شنیده شدن در این رسانهها را نیز پیدا کرده است، از طرفی این وسایل صوتی و تصویری رقیبی برای این رسانه قدیمی در ایران هستند. علیرغم احتمال حذف شدن رادیو در این سپهر رسانهای جدید، رادیو ویژگیهای منحصر به فردی دارد که آن را از سایر رسانهها متمایز میکند دسترسی بینظیر رادیو و ویژگی رسانه آن (لحظه) بودن، رادیو را به رسانه قدرتمند و تاثیرگذاری تبدیل کرده است.
در این میان رادیوییها کسانی هستند که در این رسانه قدرتمند مشغول به کار هستند و اصطلاح رادیویی به کسانی اطلاق میشود که با رادیو آشنایی دارند و مدتی در مشاغل پاییندستی رادیو کار کرده و برنامهسازی کردهاند. رادیوییها رندی باهوش، هوشیار و ... هستند و رندانه عمل میکنند. با پذیرش رندی به عنوان محوریترین ویژگی رادیوییها در این تحقیق مشخص شد که معنای رادیو نزد رادیوییها به سه شکل میتواند وجود داشته باشد، از نظر گروهی معنای رادیو عشق است و آنها عاشق رسانه خود هستند و در واقع عاشقی شیوه رندان بلاکش است از نظر گروه دوم کار در رادیو فقط شغل و ممر درآمد آنها است و گروه سوم هم به رادیو علاقمند هستند و هم کار در رادیو شغل آنها است.
این تحقیق به روش کیفی و با استفاده از روش مردمنگاری رسانه به صورت میدانی انجام شده است و ابزارهای گردآوری دادهها مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه بوده است و جابهجا تجارب 15 سال فعالیت محقق مورد استفاده قرار گرفته است تا معنای مدنظر رادیوییها رمزگشایی شود از روش کدگذاری و مقولهبندی به عنوان روش و ابزار در این تحقیق استفاده شد و با استفاده از اعتبار رویهای، فرآیند کار سنجیده شد و برای سنجش اعتبار یافتهها از مثلثسازی و سنجش اعتبار رویهای مقایسه نتایج آنها و از نشانهشناسی برای تفسیر و معنا کردن متن استفاده شد.
در این تحقیق تلاش شده است تا برای فهم معنای رادیو نزد رادیوییها، ارتباطی میان رادیوییها، کنشها و دنیاهای برآمده از کنشها که با معنا آکنده شده، برقرار شود تا معنای کنشها در بستر فرهنگی ایران برقرار شود. پس از شناسایی رند که نمادی فشرده در فرهنگ ایران است و در قرون متمادی الگوی فرهنگی ماندگاری برای تعامل هوشمندانه با قدرت ارائه کرده است، یکی از ویژگیهای رند رادیویی، به عنوان عاشق رادیو، شناسایی و تثبیت شد و با کمک این مفهوم تلاش شده است تا تفسیری از معنای رادیو از زبان رادیویی ها ارائه شود.