تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر تفکر انتقادی، سبک¬های اسنادی و جهت¬گیری هدف در دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم¬آباد
1399/11/22 00:26:30
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه لرستان
تاریخ دفاع : 1394/11/28
اساتید راهنما : دکتر ایرج نیک پی
اساتید مشاور : دکتر سعید فرحبخش
اساتید داور : دکتر آزیتا ستار
مشاهده سایر پایان نامه های لیلا حیدریانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر تفکر انتقادی، سبک-های اسنادی و جهت¬گیری هدف در دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم¬آباد انجام گرفت. روش پژوهش به شیوه شبه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون - پس¬آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم ناحیه دو مدارس دولتی شهر خرم¬آباد در سال تحصیلی 95- 1394 به تعداد 905 نفر بود. حجم نمونه به تعداد 56 نفر(28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب گردید. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) قرار گرفتند، بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پس¬آزمون و مجدداً دو ماه بعد، از هر دو دو گروه پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازه¬گیری در این پژوهش، پرسشنامه¬های تفکر انتقادی ریکتس(2003)، سبک¬های اسنادی سلیگمن(1992) و جهت¬گیری هدف بوفارد و همکاران(1998) بود. در نهایت، اطلاعات جمع¬آوری شده از طریق پرسشنامه، با استفاده از SPSS – 18 و اجرای آزمون¬های توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) به¬طور کلی بر تفکر انتقادی(001/0p<) و از بین خرده¬مؤ لفه¬های آن، بر خلاقیت(01/0p<) و تعهد (001/0p<) تأثیر داشت ولی بر خرده¬مؤلفه بالندگی تأثیری نداشت؛ همچنین بر سبک¬های اسنادی رویداد خوب(001/0p<) و ابعاد آن، درونی- بیرونی(05/0p<)، پایدار- ناپایدار(001/0p<) و کلی- اختصاصی(01/0p<) و از طرف دیگر، بر سبک¬های اسنادی رویداد بد(001/0p<) و ابعاد آن، درونی- بیرونی(05/0p<)، پایدار- ناپایدار(01/0p<) وکلی- اختصاصی(001/0p<) تأثیر معناداری داشت. اما از بین خرده¬مؤلفه¬های جهت¬گیری هدف، تنها بر جهت¬گیری هدف یادگیری (001/0p<) تأثیر داشت، بر جهت¬گیری هدف عملکردی و پرهیز از شکست تأثیری نداشت. این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.