تأثیریادگیری مبتنی برتیم(TBL) بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مدارس غیردولتی شهر گنبد کاووس
1400/03/16 10:11:31
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
تاریخ دفاع : 1399/03/20
اساتید راهنما : دکتر کامبیز اسماعیل نیا یروانی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های کامبیز اسماعیل نیا شیروانی
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم(TBL) بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس غیردولتی شهر گنبد کاووس است. این پژوهش از نوع هدف، کاربردی و روش انجام آن از نوع شبه آزمایشی یا نیمه تجربی، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 2548 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد.ابتدا از مناطق شهری گنبد کاووس،یک منطقه انتخاب و از مدارس غیر انتفاعی در آن منطقه،یک مدرسه انتخاب شد و از مقاطع مختلف تحصیلی مدرسه،مقطع ششم و تعداد40 دانش آموز انتخاب شدند.این تعداد دانش آموزان در دو گروه قرار گرفتند، یک گروه به عنوان گروه آزمایش که تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم در یک نیم سال تحصیلی بر روی آن ها اجرا شد و گروه کنترل که این روش تدریس بر روی آن ها اجرا نشد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: الف- برنامه تدریس به روش یادگیری مبتنی بر تیم که به معلمان مربوطه طی 4 جلسه 45 دقیقه ای آموزش داده شد تا در یک نیم سال تحصیلی بر روی دانش آموزان اجرا کنند ب- پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی مورگان وجینکز(1999). برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی وآمار استنباطی شامل میانگین ،انحراف معیار وآزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردیدکه ازطريق نرم افزارspss تجزيه وتحليل شدند. نتایج به دست آمده از تحليل آماری كواريانس نشان داد: یادگیری مبتنی بر تیم بر خودکارآمدی تحصیلی در خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی نظیر بافت و کوشش دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس غیردولتی شهرگنبدکاووس تاثیرمعناداری دارد، اما استعداد تحصیلی راتحت تأثیر قرار نمی دهد.