شناسایی و اولویت بندی عوامل توسعه صادرات پسته استان قزوین و مقایسه تطبیقی با کشورهای آسیای میانه
1400/03/24 10:13:36
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : مؤسسه آموزش عالی سهروردی قزوین
تاریخ دفاع : 1396/06/20
اساتید راهنما : دکتر آرش حاجی کریمی
اساتید مشاور : دکتر عین اله کشاورز ترک
اساتید داور : دکتر ناصر حمیدی - دکتر مهدی نصرالهی
مشاهده سایر پایان نامه های مرتضی ایلات
صادرات به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی شناخته می¬شود و شرایط کنونی، حضور در بازارهای جهانی امری اجتناب ناپذیر است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت¬بندی عوامل توسعه صادرات پسته استان قزوین و مقایسه تطبیقی با کشورهای آسیای میانه است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق متشکل از دو گروه بوده است، 1) 10 تن از خبرگان حوزه صادرات پسته جهت اجرای فن دلفی و 2) 70 تن از کارشناسان حوزه صادرات پسته به منظور رتبه بندی عوامل شناسایی شده. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته با 8 بعد و 28 گویه استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از سنجش روایی محتوا و نظر اساتید مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همبستگی درونی با استفاده محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ابتدا عوامل شناسایی شده به واسطه بررسی پیشینه تحقیقاتی، با استفاده از روش دلفی در سه راند غربالگری شده و 3 گویه بدلیل داشتن میانگین کمتر از 3 رد شده است. سپس با استفاده از آزمون فریدمن، عوامل شناسایی شده رتبه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل زیرساختی و فرآیند مبادله با میانگین (48/4) در رتبه اول و عوامل بازار (26/4)؛ عوامل اجتماعی (25/4)؛ عوامل مالی (12/4)؛ عوامل تجاری (06/4)؛ عوامل فنی (35/3) و عوامل اقتصادی (25/3) به ترتیب در رتبه دوم تا هفتم قرار گرفته اند.