مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
تاریخ دفاع : 1399/12/20
اساتید راهنما : دکتر مهدی باقری
اساتید مشاور : دکتر نادرقلی قورچیان
اساتید داور : دکتر پریوش جعفری
مشاهده سایر پایان نامه های کمال باقری
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت استقرار آموزش ضمن خدمت مجازی در ادارات ورزش و جوانان استان فارس انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بوده و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کمی- کیفی (آمیخته) انجام گرفته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش مجازی و در بخش کمی شامل تمامی مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان در استان فارس )328 (N= بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع داده ها 12 نفر و در بخش کمی به علت محدودیت جامعه آماری به روش سرشماری 328 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی ، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمی ، پرسش نامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسش نامه از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان ، روایی همگرا از طریق محاسبه میانگین واریانس استخراج شده و روایی واگرا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ برای کل پرسش نامه 84/0 درصد به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی از کد گذاری باز و محوری و در بخش کمی از آزمون های آلفای کرونباخ ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE) ، ماتریس جذر AVE ، کجی و کشیدگی ، کولموگروف و اسمیرنوف ، تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بعد و 13 مولفه و 57 شاخص منجر شد که نام گذاری آن ها به ترتیب زیر بود : 1- بعد فن آوری با 2مولفه و10 شاخص ، 2- بعد پداگوژیکی با 2شاخص و 9 شاخص ، 3- بعد مدیریتی و استراتژیکی با 2 مولفه و9 شاخص، 4- بعد منابع انسانی و پشتیبانی با 2 مولفه و6 شاخص، 5- بعد فرهنگی - اجتماعی با 3 مولفه و 13 شاخص، 6- بعد بین المللی با 2مولفه و 10 شاخص. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود استقرار آموزش ضمن خدمت مجازی ورزش و جوانان فارس کمتر از متوسط جامعه بوده است. 33 سازوکار اجرایی در جهت استقرار آموزش ضمن خدمت مجازی مورد توافق نمونه پژوهش ارائه شد. مدلی 6 بخشی شامل فلسفه و اهداف مدل ، مبانی نظری ، ابعاد ، مولفه ها ، شاخص ها ، ساز و کارهای اجرایی، نظام ارزیابی ، بازخورد و مهندسی مجدد مدل در جهت استقرار آموزش ضمن خدمت مجازی ارئه شد و درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت.