نقش میانجی گرایانه حمایت اجتماعی ادراک شده مسیر شغلی در رابطه هوش هیجانی و امید اشتغال
1401/08/04 22:28:40
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات
تاریخ دفاع : 1397/06/21
اساتید راهنما : دکتر مهدی اکبر زاده
اساتید مشاور : دکتر مصطفی بلقان آبادی
اساتید داور : دکتر احمد منصوری
مشاهده سایر پایان نامه های سید محمد حسین ناصحی
این پژوهش در قالب یک مطالعه توصیفی-همبستگی با هدف بررسی نقش میانجی گرایانه حمایت اجتماع ادراک شده مسیر شغلی (PCSS) در رابطه هوش هیجانی با امید اشتغال انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلاس نهم شهر مشهد و نمونه آماری شامل 346 دانش آموز بود (153 پسر و 193 دختر) که به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی، سیاهه هوش هیجانی بار-آن، مقیاس امید اشتغال، و سیاهه حمایت های اجتماعی ادراک شده مسیر شغلی بود. داده های پژوهش با استفاده از روش محاسبه آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون (با SPSS24)، و مدلیابی معادلات ساختاری (با AMOS24) محاسبه شد. نتایج نشان داد که PCSS می تواند رابطه بین هوش هیجانی با امید اشتغال را به صورت جزیی میانجی گری کند. بر اساس نتایج، بیشترین سهم قابلیت های هیجانی-اجتماعی بر تفکر هدفمند و طرح مند، و نگرش و تفکر عاملانه نسبت به آینده مسیر شغلی وابسته به تاثیری است که قابلیت های هیجانی-اجتماعی می توانند بر افزایش حمایت اجتماعی ارداک شده دانش آموزان از جانب خانواده، دوستان، مدرسه و اجتماع خود به عنوان یکی از سرمایه های اجتماعی داشته باشد. سایر مضامین نیز مورد بحث قرار گرفت.