تأثیر هوش هیجانی بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر بابل با میانجیگری خودکارآمدی شغلی
1393/12/01 19:42:23
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : سمنان
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : لاله جمشیدی
اساتید مشاور : علی اکبر امین بیدختی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های رضا براری
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی با میانجیگری خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونهاي به حجم 225 آزمودنی، از بین معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی91-1392 با روش نمونهگیري خوشهاي تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلچ و جکسون(1996)، پرسشنامه خودکارآمدی معلم اسچانن- موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه هوش هیجانی شوت (1998) به روش انفرادی توسط آزمودنیها تکمیل و اعتبار و روایی پرسشنامههاي مذکور احراز شد. نتایج اجراي همبستگی پیرسون نشان داد که تمام مؤلفههای هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و خودکارآمدی دو به دو با هم همبستگی دارند (P<0/01). با اجراي الگوي معادلات ساختار ي با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) براي آزمون رابطه هوش هیجانی و فرسودگی شغلی از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی مشخص شد که الگوي پیشنهادي از برازش خوبی برخوردار است و فرسودگی شغلی از طریق هوش هیجانی و خودکارآمدی تبیین شده است. همچنین تمامی ضرایب مسیر الگوي پیشنهادي نیز معنادار بوده است (P<0/01) .