مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاریخ دفاع : 1402/07/04
اساتید راهنما : دکتر حسن بلخاری قهی ، دکتر یعقوب آژند
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر سید محمد فدوی، دکتر علی خاکسار، دکتر مینا صدری، دکتر مینا محمدی وکیل، دکتر محمد علی رجبی، دکتر آلبرت بغزیان
مشاهده سایر پایان نامه های عقیل سیستانی
کرمان یکی از مهمترین کانونهای شناختهشده در زمینه تولید دستبافته در سه سبک عشایری، روستایی و شهری است. این استان، از قدیمالایام بهعنــوان یکــی از سه مرکــز اصلــی، محمل عشــایر بومی و مهاجر، در ایــران شــناخته میشود. ایــلات و طوایف مستقل بســیاری در آنجا سکنا دارند، ازجمله افشار، بچاقچی، بلوچ، جبالبارز و قرائی. دستبافته داری، در بین رشتههای صنایعدستی از جایگاه ویژه و ارزشمندی در ایران و جهان برخوردار است و چنان که میدانیم در تمام دنیا، فرش کرمان، به کیفیت بافت، تنوع طرح، نقش و رنگبندی شهرت دارد و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. هدف از نوشتن این رساله، شناسایی ویژگیهای فنی، تاریخی و زیباییشناختی در شکلگیری روشهای بافت، نقش و طرح در دستبافته ایلیاتی و روستایی استان کرمان است و دستبافتهها بهلحاظ ویژگیهای هنری و زیباییشناسی مورد شناخت و بررسی قرار میگیرند. این پژوهش درپی پاسخ به طرح این پرسش بنیادی است كه: اصول و مبانی تاریخی تبیین و تکوین دستبافته و اصول، عناصر و مؤلفههای مؤثر بر غنای کیفیت، زیبایی و جذابیتهای بصری در دستبافته/ هنر بافندگی بین ایلات و طوایف مستقل بافنده در مناطق عشایری و روستایی استان کرمان چیست؟ روش تحقیق در این رساله، توصیفی ـ تحلیلی و شيوه جمعآوری اطلاعات بهصورت ميدانی و اسناد كتابخانهای است. نتایج نشان میدهد که میل به تزئین و آرایش در زنان و دختران بافنده استان کرمان وجود داشته است و آنان از دستبافته بهعنوان بستری برای جلوهگری زیبایی، توأمان برای رفع نیاز و وسیلة تأمین ملزومات کار و زندگی بهره برده و بهمرور زمان روند تکوین و تکاملی را در اثر خود ـ از سادگی به پیچیدگی ـ سپری کردهاند؛ براساس استنتاجات این تحقیق میتوان گفت، شکلگیری کلیهدستبافتههای عشایر کوچرو درابتدا برای استفاده شخصی و خانوادگی تولید شده است و بعدها برای اهداف تجاری مورداستفاده قرار گرفتهاند. این دستبافتهها درعین داشتن اصولومبانی تاریخی و زیباییشناسی خاص، درعینحال میتواند خلاف رسم و قاعده پیشین و رایج گذشته منطقه بافته شود.