مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
تاریخ دفاع : 1402/02/28
اساتید راهنما : امید بهبودی
اساتید مشاور : محسن مرادی
اساتید داور : معصومه عربشاهی، الهه احمدیان
مشاهده سایر پایان نامه های فروغ اسدی
چکیده
زمینه و هدف: همواره یکی از مهمترین دغدغه سازمان¬ها، پیاده¬سازی و اجرای استراتژی¬ها در سازمان است. چراکه پژوهش¬ها نشان می¬دهند، اگرچه همه سازمان¬ها در مرحله تدوین استراتژی¬ها و راهبردها خوب عمل می¬کنند، لکن در فضای اجرا، ضعیف ظاهر می¬گردند. پژوهش فوق با هدف شناسایی عوامل موثر بر پیاده¬سازی استراتژی¬ها و شناسایی چارچوب مناسب برای آنها با روش فراترکیب انجام شده است.
روش: این تحقیق از حیث نتیجه توسعه¬ای و هدف تبیینی ،از نظر روش، فراترکیب تفسیری است و نوع داده های مورد بررسی کیفی هستند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و استفاده از پایگاه¬های داده است. جامعه آماری موردآزمون ، کلیه پژوهش¬های انجام¬گرفته درحوزه پیاده¬سازی استراتژی از سال 2000 به بعد هستند. در تحلیل داده¬های کیفی با هدف اعتبار بخشی به آنها، از روش کمی بوسیله پرسشنامه و آرای خبرگان استفاده شد. نمونه ها از جامعه در دسترس به شکل هدفمند انتخاب شدند. جهت بررسی تعیین رابطه معناداری شاخص¬های استخراج شده و پایایی گویه¬های استخراج شده از روش تحلیل عاملی تائیدی توسط نرم افزار PLS استفاده شده است.
یافته¬ها: یافته¬ها نشان می¬دهند که شش عامل اصلی بر پیاده¬سازی استراتژی در سازمان¬ها قابل شناسایی¬اند. بارهای عاملی بین متغیر پیاده-سازی استراتژی و متغیرهای عوامل فردی، عوامل فرایندی، عوامل سازمانی، رهبری، ارتباطات، عوامل محیطی، بیشتر از 4/0 بود و نشان¬دهنده ارتباط بین این متغیرها است. ضرایب معناداری t بین متغیرپیاده¬سازی استراتژی و متغیرهای عوامل¬فردی، عوامل¬فرایندی، عوامل¬سازمانی، رهبری، ارتباطات، عوامل¬محیطی، بیشتر از 96/1 می¬باشد و نشان¬دهنده ارتباط معنادار بین این متغیرها می¬باشد.
نتیجه¬گیری: نتایج بر مبنای اولویت میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیاده سازی استراتژی در سازمان¬ها و شناسایی چارچوبی فراترکیبی از آن ها به ترتیب ذیل هستند: 1- عوامل فردی 2-رهبری ¬3- عوامل¬ساختاری 4- ارتباطات5- عوامل¬فرایندی 6- عوامل¬محیطی.
کلمات کلیدی: پیاده¬سازی استراتژی، اجرای استراتژی،