طراحى چهارچوب " كارگاه آموزشى" بهمنظور ارتقاء صلاحيت حرفهای اعضاى هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى کارآفرینی و ارزشیابی آن از منظر متخصصان ذیربط
1402/10/06 10:31:23
مقطع : دکتری
دانشگاه : علوم و تحقیقات
تاریخ دفاع : 1401/03/02
اساتید راهنما : دکتر عزت الله نادری
اساتید مشاور : دکتر مریم سیف نراقی
اساتید داور : دکتر مهدی زاده، دکتر احقر، دکتر ملکی
مشاهده سایر پایان نامه های سیده پروانه تقی نژاد
هدف پژوهش حاضر طراحى چهارچوب كارگاه آموزشى بهمنظور ارتقاء صلاحيت حرفهای اعضاى هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى کارآفرینی و ارزشیابی آن از منظر متخصصان ذیربط بود. اين تحقیق بر اساس سیاق كلي و فراگیر مفهوم تحقیق، «آمیخته» است. ازآنجاکه محقق بر آن بود كه بامطالعه و بررسي متون، اسناد و منابع كتبي و شفاهي موجود، مبادرت به طراحى چهارچوب " كارگاه آموزشى" بهمنظور ارتقاء صلاحيت حرفهای اعضاى هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى کارآفرینی نموده و سپس آن را با توجه به نظر متخصصان ذیربط ارزشیابي نمايد، لذا تحقیق «كاربردی» از نوع «ارزشیابي» است و در انجام آن از روش «تحقیق زمینه¬ای» استفادهشده است زيرا در این روش، موضوعي ويژه بهصورت عمیق و گسترده موردمطالعه و پژوهش قرارگرفته بهطوریکه نتايج حاصل از آن ارائهدهنده يک تصوير كامل و سازمانیافتهای از آن موضوع هست. نمونه آماری پژوهش شامل سه دسته بودند: دسته اول شامل كلیه متخصصان برنامه ريزی درسي در دانشگاه های ارومیه، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بودند که شامل اعضای هیئتعلمی و نیز دانشجویان دکترای تخصصی برنامه¬ریزی درسی بودند. تعداد این افراد در حدود 43 نفر برآورد شد. دسته دوم اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه به تعداد 491 بودند که 261 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دسته سوم، متخصصان شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناوری مستقر در پارکها و مراکز رشد دانشگاههای ارومیه، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به تعداد 51 نفر بودند. داده¬های موردنیاز در دو قسمت گردآوری شدند: در قسمت اول برای طراحی چهارچوب پیشنهادی برنامه درسی کارگاه¬های آموزشی، ویژگی های عناصر برنامه ریزی درسی این¬گونه کارگاه¬ها استخراج گردید در این قسمت برای عنصر اهداف برنامه درسی کارگاه آموزشی 10 گویه، عنصر محتوای برنامه درسی کارگاه آموزشی 13 گویه، عنصر فعالیت های یادگیری برنامه درسی کارگاه آموزشی 11 گویه، عنصر روش های تدریس برنامه درسی کارگاه آموزشی 18 گویه، و عنصر ارزشیابی برنامه درسی کارگاه آموزشی 9 گویه استخراج و پیشنهاد گردید. در قسمت دوم برای ارزشیابی این چهارچوب از منظر متخصصان، پرسشنامه ای طراحی گردید و ضمن گردآوری داده های تحقیق، چهارچوب برنامه درسی طراحیشده از منظر متخصصین امر شامل سه گروه «اساتید دانشگاهی»، «متخصصان برنامه ریزی درسی» و «متخصصان کارآفرینی» با استفاده از روش¬های آماری توصیفی، و آزمون خی دو اعتبارسنجی و ارزشیابی شده است. آزمون ها در نرم افزار SPSS تحلیل شدند و برای طراحی الگو یا مدل نهایی از نرم¬افزار Visio استفادهشده است. يافته های پژوهش نشان داد كه گروه های نمونه در تأیید اعتبار عوامل چهارچوب برنامه درسي درس" كارگاه آموزشى" بهمنظور ارتقاء صلاحيت حرفهای اعضاى هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى کارآفرینی كه شامل مؤلفههای اصلي برنامه درسي، اهداف، محتوا، روش های تدریس، فعالیت های يادگیری و ارزشیابي بود. یافته¬های اين پژوهش مي¬تواند علاوه بر تدوين برنامه درسي کارگاه¬های آموزشی کارآفرینی، برای برنامه¬ريزان درسي و مربیان کارگاه¬های آموزشی کارآفرینی در مؤسسات آموزشی عالی و خارج از آن نیز مورداستفاده قرار گیرد. همچنین اين چهارچوب مي تواند برای ساير سطوح آموزش مهارتي ازجمله آموزش عالي و آموزش های غیررسمي مهارتي متناسب سازی شود.