طراحی مدل تاب آوری رفتار کارآفرینانه در دانشگاه فنی حرفه ای استان البرز(فارغ التحصیلان)
1402/12/27 00:02:29
مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
تاریخ دفاع : 1402/11/25
اساتید راهنما : دکتر منوچهر نیکنام
اساتید مشاور : دکتر حسن رنگریز
اساتید داور : دکتر صادق عابدی-دکتر سمیه عربی-دکتر ضیا رشوند
مشاهده سایر پایان نامه های دکتر علی عبدی جمایران
چکيده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه فنی حرفهای با استفاده از نظریه برپایه(گرندد تئوری) انجام شد. جامعه موردمطالعه خبرگان نظری و تجربی کارآفرینی دانشگاهی بودند که تعداد 18 نفر از آنها ابتدا به روش هدفمند و سپس، با استفاده از روش گلوله برفی و نمونهگیری نظری انتخاب شدند. نتايج پژوهش نشان داد که مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل چهار طبقه فرعي: ابعاد ساختاري، فرايندي، توسعهاي و رفتاري، زمینه هاي مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل سهطبقه فرعي: زمینه مالي و اقتصادي، زمینه پشتيباني و زمینه سیاستگذاری، شرايط مداخلهگر تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل شش طبقه فرعي: عوامل علمي، عوامل انساني، عوامل مديريتي، عوامل قانوني، عوامل ساختاري و مالي، علل مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل سهطبقه فرعي: مسائل اقتصادي، مديريتي و فرهنگي، راهبردهاي مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل چهار طبقه فرعي: راهبرد مالي و قانوني، راهبرد عملياتي، راهبرد ملي و راهبرد سیاستگذاری و سرانجام، آثار كارآفريني مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه شامل سهطبقه فرعي: آثار اقتصادي، علمي و فرهنگي بود. در بخش کمی؛ اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه از تعداد ۳۸۴ نمونه آماري از جامعه خبرگان نظری و تجربي حوزهی کارآفريني دانشگاهي گردآوري شده است. جهت تجزيه و تحليل شواهد از تحليل هاي چند متغيري از جمله تحليل عاملي اكتشافي، تحليل عاملي تاييدي مرتبه اول و مرتبه دوم و مقايسه ميانگين يك گروهي استفاده شده است. شاخصهاي مختلف از اعتبار و روايي مولفههاي شناسايي شده در پژوهش پشتيباني و شاخصهاي برازندگي از توانمندي بخش اندازهگيري و بخش ساختاري مدل حمايت کرده است. براساس نتايج تحليل اكتشافي تعداد ۱۵ مولفه شناسايي و با تحليل عاملي تاييدي پشتيباني شده است و براساس تحليل عاملي مرتبه دوم مولفهها و ابعاد تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه مشخص گردیده است. مولفههای فرهنگ کارآفريني و نوآوري، نهادها و شبکههاي علمي و قابليت شبکهسازي و ارتباطي تشكيل دهنده بعد رفتاري، مولفههاي شايستگيهاي کارآفرينانه، وجهه و جايگاه دانشگاه، فرایند یاددهی و يادگيري و قابليتهاي ساختاري تشكيل دهنده بعد توسعهاي، مولفههاي سرعت بينالمللي شدن، رهبري کارآفرينانه، فرايند تجاريسازي بينالمللي تشكيل دهنده بعد فرايندي و مولفههاي قوانين و مقررات، ساختار حمايتي، نظام پژوهشي، جهتگيري استراتژيک و چشمانداز کارآفرينانه و نظام آموزشي تشكيل دهنده بعد ساختاري مدل تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب تابآوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغالتحصیلان دانشگاه فنی حرفه ای استان البرز ارائه شده است.
کليدواژگان: کارآفرینی، کارآفريني دانشگاهی، تابآوری، رفتار کارآفرینانه، دانشگاه فنی حرفه ای.