مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : موسسه آموزش عالی مقدس اردبیلی
تاریخ دفاع : 1399/10/10
اساتید راهنما : دکتر حسین علیپور
اساتید مشاور : دکتر مهدی منیری
اساتید داور : دکتر محمد خیراندیش
مشاهده سایر پایان نامه های مهندس فاطمه حسین زاده جناقرد
امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های توليدي، با توجه به وضعيت رقابتي خود، به‌منظور پاسخگويي به چالش‌های موجود در بازار جهاني ناگزير از انجام عکس‌العمل‌های هستند. طي ساليان گذشته، حوزه توليد تحولات شگرفي را تجربه کرده است. در برهه‌ای از زمان توليد دستي و پس‌ازآن ظهور و بروز توليد انبوه، در فعالیت‌های چشمگير هنري فورد، تنها گوشه‌ای از تاريخ صنعت توليد است. درگذر از توليد انبوه به توليد ناب و پس‌ازآن توليد چابک با پارادایمی نگرشی جديد روبرو می‌شویم که شالوده‌های اصلي و اساسي صنعت توليد را تحت تأثير قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با عنوان شناسایی و رتبه‌بندی قابلیت‌های تولید چابک در صنعت نساجی اردبیل به روش MADM فازی انجام گرفت. تحقيق یادشده ازلحاظ هدف يك تحقيق كاربردی و ازنظر اجرا میدانی می‌باشد. و ازآن‌جهت كه شناسایی و رتبه‌بندی قابلیت‌های تولید چابک در صنعت نساجی اردبیل در شرايط موجود می‌پردازد، این تحقیق درگام اول اقدام به شناسایی و رتبه‌بندی قابلیت‌های تولید چابک در صنعت نساجی با بررسی پیشینه تحقیق، مطالعات محقق، مصاحبه با خبرگان، متخصصان، مدیران کارخانه نساجی اردبیل صورت گرفت. سپس این قابلیت‌ها در قالب روش MADM فازی مورد اصلاح، دسته‌بندی و تأیید خبرگان قرار گرفت. در گام دوم با استفاده از فن AHP اقدام به رتبه‌بندی کردن قابلیت‌های تولید چابک در صنعت نساجی به‌صورت سلسله مراتبی چند سطحی انجام گرفت. برای اجرای مناسب روش تحلیل سلسله‌مراتب (AHP) پرسشنامه خبره با استفاده از نظرات خبرگان، متخصصان و مدیران کارخانه نساجی اردبیل در این صنعت طراحی شد. در تعیین وزن و رتبه‌بندی قابلیت‌های تولید چابک صنعت نساجی و باهدف تسریع انجام محاسبات مربوط به تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصله از پرسش‌نامه‌های خبره و به حداقل رساندن خطا در محاسبات اقدام با استفاده از نرم‌افزار کاربردی Expert Choice، انجام گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قابلیت‌های چابکی شامل رفاه و خوشبختی، بهره‌وری، وفاداری مشتری، نوآوری، فناوری و کیفیت با مصاحبه از خبرگان، متخصصان و مدیران در کارخانه صنعت نساجی اردبیل شناسایی شد و بعد از تجزیه‌وتحلیل کیفیت بهترین گزینه با وزن 385/1 در اولویت اول قرار می‌گیرد و گزینه‌های فناوری با وزن 577/0 ، نوآوری با وزن 544/0 ، بهره‌وری با وزن 198/0 ، وفاداری مشتری با وزن 191/0 و رفاه و خوشبختی با وزن 105/0 در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.