مقطع : دکتری
دانشگاه : علامه طباطبائی- تهران
تاریخ دفاع : 1400/06/31
اساتید راهنما : دکتر خدیجه علی آبادی
اساتید مشاور : دکتر اسماعیل زارعی زوارکی و دکتر علی دلاور
اساتید داور : دکتر غلامعلی احمدی دکتر مهدی واحدی دکتر فاطمه جعفرخانی
مشاهده سایر پایان نامه های شیلا سلیمانی
گرچه هر نوع شیوة نوین آموزشی ضامن بهبود تدریس و افزایش کیفیت یادگیری نیست، اما بهرهبرداری از آن به شیوهای مناسب و بهصورت آگاهانه نیاز به بررسی نحوة طراحی، اجرا و ارزیابی آن در عمل دارد. لذا این پژوهش به طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسئلهمحور و اثربخشی آن بر سبکهای حلمسئله و یادگیری خودراهبر متقاضیان آزمونهای ملی و بینالمللی زبان انگلیسی پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع ترکیبی )کیفی - کمی( است. در بخش کیفی پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و در بخش کمی از روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جهت شناسایی مؤلفههای الگو در بخش کیفی، جامعة آماری شامل اسناد چاپی و الکترونیکی ) 265 اثر( و متنهای استخراج شده از طریق مصاحبة عمیق با متخصصان و صاحبنظران ) 32 نفر( بودند. این گروهها از نوع در دسترس و هدفمند با جایگزینی تصادفی انتخاب گردیدند. اطلاعات به شکل نیمهساختاری و با استفاده از مطالعة اسنادی و فیشبرداری گردآوری و سپس مورد تحلیل محتوای کیفی استقرایی قرار گرفتند. سپس عناصر تأثیرگذار در شکلدهی الگو در قالب 6 شاخص اصلی و 18 شاخص فرعی و 94 ویژگی شناسایی گردید. در نهایت، الگوی مفهومی که در برگیرندة همة عناصر الگو بود طراحی شد. بر اساس آن، الگوی روندی که الگوی کاربردی و قابل اجرا است تدوین گردید. برای اعتباریابی درونی الگو در بخش کمی، از 25 نفر از متخصصان و صاحبنظران خواسته شد تا بر طبق یک پرسشنامة 29 سؤالی متخصص ساخته در زمینة مؤلفههای الگو را ارزیابی نمایند. طبق ارزیابیها، حداقل مقدار CVR=0.9 و CVI=1 نشان از قابل قبول بودن همة شاخصهها است. از آنجایی که ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی 83 درصد جهت بررسی پایایی بهدست آمد، لذا نتایج حاکی از وجود ارزش و مقبولیت الگوی طراحی شده است. در بررسی اعتباریابی بیرونی و اثربخشی الگو بر سبکهای حلمسئله و یادگیری خودراهبر فراگیران ( 320 نفر( از دو ابزار استفاده گردید. اولین ابزار پرسشنامة هنجاریابی شدة حلمسئلة کسیدی و لانگ ( 1996 ( دارای 24 گویه و دو زیرمقیاس سبکهای حلمسئله سازنده و غیرسازنده و دومین ابزار پرسشنامة یادگیری خودراهبر فیشر، کینگ و تاگو ) 2001 ( با 52 گویه و سه زیر مقیاس خودمدیریتی، رغبت به یادگیری و خودکنترلی بود. پس از نرمال بودن جامعة مورد پژوهش، از آزمون اندازهگیری مکرر و آزمونهای پارامتریک تی یک نمونه برای پاسخ به سؤالها و فرضیههای تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان از مقبولیت الگو داشت. و اینکه انتخاب روش تدریس مناسب با طراحی آگاهانه تأثیر فراوانی در سطوح بالای یادگیری فراگیران خواهد گذاشت.