بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه و مهارتهای خواندن و نوشتن زبان دوم دانشجویان ایرانیِ «زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی» (EFL)
1393/12/02 23:44:32
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی
تاریخ دفاع : 1391/04/19
اساتید راهنما : دکتر فرزاد سلحشور
اساتید مشاور : دکتر حسین هاشم نژاد
اساتید داور : دکتر توران آهور
مشاهده سایر پایان نامه های صابر خوئی اسکوئی
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه و مهارتهای خواندن و نوشتن زبان دوم دانشجویان ایرانی «زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی» (EFL) بود. سطح هوشهای چندگانه و مهارتهای خواندن و نوشتن زبان دوم شرکت کنندگان که 29 مرد و 69 زن بوده و از دو کلاس «خواندن 3» و دو کلاس «ترجمه نوار و فیلم» انتخاب شده بودند، به ترتیب از طریق پرسشنامه هوشهای چندگانه مک کنزی (1999) و تست مقدماتی زبان انگلیسی (PET) استخراج گردیده و رابطه هریک از اجزای هوشهای چندگانه و مهارتهای خواندن و نوشتن زبان دوم از طریق تحلیل همبستگی پیرسون محاسبه گردید. سپس از طریق تحلیل رگراسیون چندگانه، اجزای هوشهای چندگانه که به عنوان عامل پیش بینی کننده مهارتهای خواندن و نوشتن عمل می کنند، مشخص گردیده و قدرت پیش بینی کنندگی هریک تعیین گردید. نتایج تحلیل همبستگی نشانگر رابطه هوشهای زبانی-کلامی، منطقی-ریاضی، بصری و برون فردی با مهارت خواندن و هوشهای زبانی-کلامی، درون فردی و برون فردی با مهارت نوشتن می باشد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهند که هوشهای زبانی-کلامی، برون فردی و منطقی-ریاضی عوامل پیش بینی کننده نمرات مهارت خواندن بوده و هوشهای برون فردی و زبانی-کلامی نمرات مهارت نوشتن را پیش بینی می کنند. یافته های این تحقیق می تواند طراحان کتب درسی، برنامه ریزان آموزشی، موسسات آموزش زبان خارجی، مدرسین، زبان آموزان و والدین آنها را در طراحی و استفاده از روشهای متمایز تدریس و تعلیم یاری نماید.