مقطع : کارشناسی
دانشگاه : پیام نور
تاریخ دفاع : 1388/mm/dd
اساتید راهنما : مؤمنی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های سمیه فاتحیان
هدف بازاریابی عبارت است از تأمین خواست ها و نیاز های مشتریان مورد هدف. هنگام تحقیق درباره رفتار مصرف کننده، در این موارد تحقیق می شود: شیوه ای که افراد، گروه ها و سازمانها برای تأمین نیاز ها و خواست های خود، کالاها، خدمات، دیدکاه های جدید یا تجربه ها را انتخاب می نمایند، می خرند، و به مصرف می رسانند و یا خود را از دست آنها رها می سازند. درک رفتار مصرف کننده به هیچ وجه آسان نیست، زیرا ممکن است مشتری یک چیز بگوید و کار دیگر انجام دهد. ممکن است او به محرک های ژرف تر خود توجه نکند و نیز ای بسا در آخرین دقیقه وی در برابر عوامل ذی نفوذ، واکنش نشان دهد و دیدگاه خود را عوض کند. با این وجود، همه ی بازاریاب ها می توانند با درک شیوه و علتی که مصرف کنندگان، محصولاتی را خریداری می نمایند، منافعی را نصیب خود کنند. درک نکردن محرک ها، نیازها و اولویت های (سلیقه های) مشتریان میتواند موجب بروز اشتباهات بزرگ شود. امروزه کیفیت کالاهای تولیدی ومحصولات ونیز خدمات، تنها مختص کشورهای توسعه یافته نیست. به علاوه تنها کیفیت کالا یا محصول باعث فروش کالا نمیشود بلکه عوامل دیگری در حال حاضر مطرح است که یکی از مهمترین آنها عامل فرهنگی است که موضوع این بررسی را در برمی گیرد. امروزه لزوم توجه بیشتر به مسایل فرهنگی و فرهنگ بیش از گذشته احساس می شود. فرهنگ به عنوان یکی از عوامل موثر محیطی که باید هنگام تصمیم گیری درباره ی ورود به بازار مورد بررسی قرار گیرد، مطرح میباشد. هر چند گسترش ارتباطات، باعث کوچک شدن دنیا شده و اینکه گسترش تقاضای فراوان برای غذاهای آماده، محصولات مصرفی لوکس، کالاهای الکترونیکی، محصولات یکبار مصرف و نوشابه در سراسر دنیا، حاکی از تقاضای جهانی برای اغلب محصولات است، وبیانگر اینکه مرزهای فرهنگی محدودیتی برای گسشترش فعالیتهای جهانی برای کشورها و شرکتها نیست، اما واقعیت این است که وجود بازارهای جهانی برای کالاها نباید این ذهنیت را ایجاد کند که نحوه ی دسترسی به بازارهای مختلف مشابه است. حساسیت فرهنگی، موفقیت و عدم موفقیت جهانی و حتی منطقه ای را به همراه دارد. هر چند به ظاهر مک دونالد یک بازار جهانی را در اختیار دارد و مرزها محدودیتی برای گسترش مک دونالد نبوده است اما، این شرکت بدون توجه به فرهنگ ملتها و تطابق برنامه های بازاریابی و فروش خود با فرهنگ های مختلف در هر کشور هرگز نمی توانست این چنین گسترش یابد. برای کشور ما نیزدر سالهای اخیر بخصوص با شروع برنامه ی اول توسعه ی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور و مدنظر قرار گرفتن سیاست توسعه ی صادرات، شناخت و توجه به عوامل فرهنگی برای صادرکنندگان از اهمیت خاصی باید برخوردار باشد. صادر کنندگان کشورمان برای حضور مستمر در بازارهایی که مورد بررسی و تحقیق بالقوه برای کالاها و محصولاتشان قرار گرفته و با بررسی و داشتن شناخت لازم از عوامل فرهنگی خواهند توانست برای صادرات خود که به طور معمول در مرحله ی معرفی قرار دارد، زمینه ی حضوری مناسب برای رسیدن به اهداف موردنظر را فراهم آورند. در این بررسی ابتدا فرهنگ بطور اجمالی تعریف شده و عناصر فرهنگ بیان شده است. سپس موضوع اصلی یعنی نقش فرهنگ در بازاریابی و مدیریت بازار، بررسی شده است. در ادامه به مبحث ارزشهای فرهنگی و خرده فرهنگ ها پرداختیم و نیز ارائه ی راهکارهایی برای شناخت فرهنگها، درک تنوع فرهنگی و تطابق با فرهنگهای مختلف. در پایان به مورد کاوی گروه صنایع غذایی بهروز به عنوان یک شرکت پیشرو دراهمیت به نقش فرهنگ و ارزش های فرهنگی در کشورمان، می پردازیم.