رابطه بین کیفیت دلبستگی، باورهای مذهبی و سبک های مقابله ای با هوش هیجانی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شوش دانیال (ع)
1393/12/04 12:33:09
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم تحقیقات خوزستان
تاریخ دفاع : 1394/06/21
اساتید راهنما : دکتر محمدحسین محبی
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر همایی و دکتر حافظی
مشاهده سایر پایان نامه های ندا ظهیری خواه
چکیده
تحقیق حاضر به رابطه بین کیفیت دلبستگی، باورهای مذهبی و سبک های مقابله ای با هوش هیجانی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شوش دانیال (ع) میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق میباشد. روش تحقیق در مطالعه پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر شوش تشکیل می دهند که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش شهرستان شوش حجم آن برابر با 2012 نفر (1254دختر و 758 پسر) می باشد. روش تعیین برآورد حجم نمونه آماری با توجه به این که جنسیت را نیز مطالعه می کنیم استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 501 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان(AAS)، پرسشنامه نگرش سنج مذهبی توسط گلریز و براهنی (1353)، پرسشنامه راهبردهای لازاروس و پرسشنامه هوش هیجانی بار- اون میباشد. در اين پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آلفاي کرونباخ پايايي پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن و شیور برابر با 92/0 و پايايي پرسش نامه نگرش سنجش مذهبی براهنی برابر با 81/0 ، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس برابر با 73/0 و پرسشنامه هوش هیجانی بارآن برابر با 78/0 برآورد گرديد. بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1. بین کیفیت دلبستگی با هوش هیجانی در دانش آموزان متوسطه شهر شوش رابطه وجود دارد. 2. بین باورهای مذهبی با هوش هیجانی در دانش آموزان متوسطه شهر شوش رابطه وجود دارد. 3. بین سبک های مقابله ای با هوش هیجانی در دانش آموزان متوسطه شهر شوش رابطه وجود دارد.
واژگان کلیدی: کیفیت دلبستگی، باورهای مذهبی، سبک های مقابله ای، هوش هیجانی.