مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : ایلام
تاریخ دفاع : 1392/06/31
اساتید راهنما : دکتر یاسان ا... پوراشرف
اساتید مشاور : دکتر زینب طولابی
اساتید داور : آقای دکتر اردشیر شیری و دکتر عبداله شایان
مشاهده سایر پایان نامه های ناهید علی زاده
با توجه به نقش و اهمیت کلیدی فناوری اطلاعات در تجارت و اقتصاد از یکسو و جایگاه مهم شرکت¬های کوچک و متوسط (SMEs) به عنوان یک مبدل اقتصادی، توسعه و اشتغال در جهان از سوی دیگر، بررسی استراتژی¬های بازاریابی الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که در دنیای رقابتی امروز لزوم بکارگیری ابزارهای نوین فناوری و تجارت برای تمامی بنگاه¬ها به منظور غلبه بر فشارهای رقابتی جدید امری اجتناب¬ناپذیر است. بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش و بکارگیری بازاریابی الکترونیک در شرکت¬های کوچک و متوسط شهرک¬های صنعتی استان گیلان بوده است. حجم نمونه از فرمول جامعه محدود و از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده برابر با 150 نفر برآورد شده است. ابزار گرد¬آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط متخصصان مدیریت و بازاریابی تایید شده و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 94/0 بدست آمده است. همچنین در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، پیشینه و مبانی نظری از روش کتابخانه¬ای و داده¬های آماری از روش میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی – توسعه¬ای و همچنین بر اساس چگونگی بدست آوردن داده¬های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می¬باشد. برای تجزیه و تحلیل داده¬های پرسشنامه از شاخص¬های آماری نظیر فراوانی، جداول و نمودار¬ها در بخش آمار توصیفی و از آزمون¬های کلوموگروف-اسمیرنوف، دوجمله¬ای، آزمون ميانگين يک جامعه، رگرسیون و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بسته¬های نرم¬افزاری SPSS وLISREL و EQS در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که عوامل سازمانی، تکنولوژیکی، دولتی و صنعتی بر پذیرش بازاریابی الکترونیک اثر مثبتی دارند، همچنین یافته¬ها بیانگر آنند که میزان تاثیر عوامل محیطی از عوامل سیستمی بیشتر است.