مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات
تاریخ دفاع : 1392/06/30
اساتید راهنما : دکتر مجید اسماعیل پور
اساتید مشاور : دکتر محمود افشاری
اساتید داور : دکتر غلامرضا جمالی
مشاهده سایر پایان نامه های ابراهیم فخرائی
تجارت خارجی و صادرات نه تنها با اقتصاد ایران در هیچ زمانی بیگانه نبوده بلکه به لحاظ قرار گرفتن کشور در گذرگاه تجاری شرق و غرب عالم از یک سو و کانون های تمدن دنیای قدیم و جدید از سوی دیگر، نقش با اهمیتی در اقتصاد ایران داشته است. شرکت های خصوصی، صادرات را یا به عنوان اولین راهبرد و یا به عنوان مؤثرترین وسیله حضور مداوم در بازار خارجی، انتخاب می کنند. صادر کردن راهبرد اولیه ی مناسبی است؛ زیرا در مقایسه با سایر راهبردها، با ریسک کمتری روبروست و انعطاف بیشتر را ممکن می سازد. سنتی ترین راه ورود به بازارهای بین المللی، صادر کردن کالاست. در سراسر تاریخ بازرگانی جهان، مردم کالاهای ساخته شده در یک کشور را با کالاهای ساخته شده در کشور دیگر مبادله کرده و با این عمل از تخصصی شدن جغرافیایی سود برده اند؛ یعنی انواع بیشتری از کالاها را با قیمتی ارزان تر از آنچه در داخل تمام می شد به دست آورده اند(گوهریان 1379). دستیابی و ارتقاء رفاه اقتصادی یکی از بنیادی ترین تلاش های بشر در طول تاریخ بوده است. ملت ها در تکاپو برای تحقق این هدف، روش ها و ابزارهای مختلف را بکار گرفته و حکومت ها و دولت ها بعنوان سازمان دهندگان و رهبران اصلی این تکاپو، خط مشی های مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی یا ترکیبی از این ها را در دستور کار خود قرار داده تا زمینه رشد و توسعه جامعه خود را فراهم ساخته و رفاه مورد انتظار خود را محقق سازند. در این بین، تجارت خارجی به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی برای تحقق توسعه اقتصادی مورد توجه بوده است. گر چه هنوز هم بر سر رابطه بین تجارت خارجی و توسعه اقتصادی مباحثات داغی در جریان است، اما بسیاری از دانشمندان حوزه اقتصاد و توسعه بر این باورند که تجارت خارجی ابزاری قدرتمند و مؤثر در تحرک و توسعه اقتصادی است. آخرین پیشرفت ها در نظریه تجارت بین الملل حکایت از آن دارد که با یک سیاست تجاری هدفمند به سمت صنایع خاص می توان در مواجهه با رقابت خارجی منافع داخلی کسب کرد.(برادران شرکا و دراخوی،1384). در این پژوهش سعی بر آن است تا ابتدا، در خصوص مفهوم صادرات ،انواع صادرات و عوامل مؤثر بر افزایش صادرات پرداخته شود. سپس به بررسی موضوع صادرات غیر نفتی و انواع آن، اهداف صادرات غیر نفتی، ضرورت صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور و همچنین مزایای صادرات غیر نفتی پرداخته می شود. در ادامه این پژوهش موضوع جهانی شدن، و نقش سیاست های دولتی در صادرات مورد بررسی قرار می گیرد. راهبردهای ورود به بازارهای بین المللی، عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی های ورود به بازارهای خارجی، انواع راهبردهای بازاریابی جهانی و معیارهای انتخاب بازار یا بازارهای هدف صادراتی در ادامه پژوهش مورد بحث قرار خواهد گرفت. مدل های موجود در زمینه ی عملکرد صادراتی و عملکرد صادرات، پیش زمینه ورود به بحث در خصوص موانع و مشکلات مرتبط با صادرات خواهد بود، سپس به شناسایی انواع موانع و مشکلات در زمینه صادرات و طبقه بندی های صورت گرفته توسط پژوهشگران داخلی و خارجی انجام می پردازد، این پژوهش با معرفی شرکت پتروشیمی زاگرس به عنوان بزرگترین تولید کننده متانول در ایران و جهان و معرفی کاربردهای این محصول استراتژیک به پایان می رسد.