مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
تاریخ دفاع : 1388/06/30
اساتید راهنما : سید یعقوب موسوی
اساتید مشاور : مهدی ناظم زاده
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های شیلا سلیمانی
این پژوهش جهت بررسی رابطه ى بين پذيرش و كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات با عملكرد آموزشي و پژوهشي اعضاي هيأت علمي در دانشگاه فردوسي مشهد تدارک دیده شده است . بررسی ناشناخته ها و چالش های آموزشی از دلایل انجام اینگونه پژوهش ها می باشد . این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی پیمایشی بوده و نیز بر اساس روش تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه ی مورد پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- صبقه ای با تخصیص متناسب با حجم نمونه274 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد می باشد و ابزار سنجش پرسشنامه ای که به صورت مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفته است . برای محاسبه ی پایایی بخش های مختلف پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است . که برای بخش دوم پرسشنامه : میزان استفاده از رایانه و نرم افزارهاي رايانه اي 7383/0 ، بخش سوم : ميزان استفاده از اينترنت و سرويس هاي اينترنتي8977/0 ، بخش چهارم : ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در انجام عملكردهاي آموزشي 9298/0 ، بخش پنجم : ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در انجام عملكردهاي پژوهشی 8988/0 بدست آمد که بیانگر اعتبار بالای پرسشنامه است . با توجه به نتايج آزمون تي دو نمونه اي مستقل (تی تست ) ، مي توان گفت در سطح خطاي 5 درصد متوسط استفاده از رايانه و نرم افزارها ، اينترنت و سرويس هاي اينترنتي ، ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در انجام عملكردهاي آموزشي در بين زنان بيشتر از مردان و ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در انجام عملكردهاي پژوهشی مردان بيشتر از زنان است و نیز بين سن اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با میزان استفاده ی آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به مقادير ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده رابطه ي منفی (معكوس) وجود دارد . در تحليل آناليز واريانس يكطرفه ، مقادير p-valueها همگي از سطح معني داري 05/0 بيشتر هستند به عبارتي میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بين مرتبه هاي مختلف علمي (مربي آموزشيار، مربي، استاديار، دانشيار و استاد) و مقادیر بدست آمده از ضريب همبستگي پيرسون برای سابقه ی خدمتی متفاوت اعضای هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد هيچ اختلاف معني داري وجود ندارد . در متوسط میزان استفاده ي اعضای هيأت علمي از فناوری اطلاعات و ارتباطات بين سطوح گذرانده شده (مقدماتي، متوسطه، پيشرفته، تجربي) در زمينه ي فناوري اطلاعات و ارتباطات ، آزمون تحلیل آناليز واريانس يكطرفه اختلاف معني داري را نشان می دهد ، كه به ترتيب كم به زياد به صورت زير هستند: 1- مقدماتي 2- تجربي 3- متوسط 4- پيشرفته و با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون بين ميزان استفاده ی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملكرد آموزشي و پژوهشي شان رابطه ی مثبت (مستقيم) بدست آمد .