مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات شاهرود
تاریخ دفاع : 1393/07/17
اساتید راهنما : دکتر آرام رضا صادقی
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر نفیسه صالحی و رویا صدیق
مشاهده سایر پایان نامه های سمانه کرمعلی
چکیده در این پژوهش تلاش شده است تا تأثیر برجسته سازی متن بر پیشرفت دانش گرامری زبان آموزان جزئینگرو کلینگر مقطع پیش متوسط ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. برای یافتن همگنی گروه ها آزمون پیشرفت گرامری در شش کلاس سی نفری (مجموع 180 زبان آموز) در مؤسسات زبان انگلیسی گرمسار برگزار شد. لازم به ذکر است این آزمون همچنین نقش یک آزمون مقدماتی را هم دارا بود. بعد از تجزیه و تحلیل آماری زبان آموزانی که نمراتشان یک انحراف معیار بالاتر و پایین تر از میانگین بود (160 نفر) به عنوان زبان آموزان همگن انتخاب شدند. سپس این 160 نفر به پرسشنامه (GEFT) پاسخ دادند که نوع شخصیتشان (کلینگر و جزئینگر) را تعیین می‌کرد. سپس 30 نفر به عنوان زبان آموزان کلی نگر و 30 نفر به عنوان جزئی‌نگر انتخاب شدند. به هر دو گروه در 12 جلسه آموزشی متن های درک مطلب ارائه شد که نکات گرامری آن برجسته شده بود. دانش آموزان باید با توجه به نکات گرامری به سوالات درک مطلب پاسخ می دادند. در پایان دوره به منظور بررسی تأثیر این روش تدریس خاص آزمون نهایی از هر دو گروه به عمل آمد. سپس میانگین نمرات آزمون نهایی دو گروه با استفاده از روش آماری (t-test) مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج آماری به دست آمده نشان داد که اختلاف معناداری در بین زبان آموزان دو گروه وجود دارد. همین امر برای محقق کافی بود تا فرضیه های صفر اولیه را رد کند. کلمات کلیدی: برجسته سازی متن، زبان آموزان جزئی نگر و کلی نگر، توجه به فرم، سبک شناختی، برجسته سازی تایپی