مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات
تاریخ دفاع : 1391/11/29
اساتید راهنما : محمود البرزی
اساتید مشاور : رضا رادفر
اساتید داور : علی مومنی
مشاهده سایر پایان نامه های خدیجه یوسفی پور جدی
محیط پیرامون سازمان‌ها به سرعت در حال تغییر است که از جمله این تغییرات تنوع تقاضا و نیازهای مشتریان است. بنابراین سازمان¬ها ناچارند محصولات جدیدي تولید و عرضه کنند که جوابگوي نیازها، سلیقه¬ها و انتظارات مشتریان باشد. بنابراین انتخاب مشخصه¬های محصول جدید برای معرفی در بازار اقدامی مهم در فرآیند توسعه محصول جدید است. در این پژوهش برای طراحی سیستم پشتیبان تصمیم¬گیری ابتدا به شناسایی نیازهای مشتریان و مشخصه¬های محصول پرداخته شده است. سپس با استفاده از موارد شناسایی شده ماتریس QFD تشکیل شده است. برای تکمیل ماتریس، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) وزن و مقادیر خانه کیفیت تعیین شده است. در پایان، با استفاده از ورودی و خروجی روش QFD به آموزش شبکه¬های عصبی پرداخته شد. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که مشخصه¬هایی که در ارتباط با نیازهای مشتریان از وابستگی کمتری برخوردارند در مدل AHP هم از مقدار وزن کمتری برخوردار شده‌اند. همچنین، برای افزایش کارایی از شبکه¬های عصبی به عنوان یک ماشین یادگیرنده به جای مدل ترکیبی QFD-AHP فازی استفاده شده است. در این مدل تصمیم-گیرندگان با تغییر پارامترهای ورودی و مشاهده نتایج، به راحتی حالات مختلف را بررسی می¬نمایند، تا آنجا که بتوانند مشخصه¬های محصول جدید را براساس نیازهای مشتری در راستای اهداف شرکت انتخاب کنند.