مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد ارومیه
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : خانم دکتر بهناز مهاجران
اساتید مشاور : دکتر علی رضا قلعه ای
اساتید داور : دکتر رقیه وحدت
مشاهده سایر پایان نامه های شعله کیا
چکیده
زمینه وهدف:باتوجه به اهمیت عزت نفس در تامین سلامت روانی دانش آموزان ونقش مهم معلمان در پیدایش حس عزت نفس در دانش آموزان تحقیق حاضر با هدف مطالعه رابطه سبک های مدیریت کلاس و عزت نفس دانش آموزان انجام شده است که دراین پژوهش سه نوع سبک مدیریت کلاس (سبک مداخله گرا، سبک تعاملی و سبک غیر مداخله گرا) در نظر گرفته شده است
مواد وروش کار: جامعۀ تحقیق، کلیه کلاسهای پایه پنجم ابتدایی دخترانه دولتی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر ارومیه در سال تحصیلی 91 – 1390 می باشد. سبک مدیریت کلاس معلمان با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 51 نفری معلمان سنجیده شد و متغیر عزت نفس با استفاده از پرسشنامه خود گزارش دهی پوپ و همکاران در نمونه 333 نفری دانش آموزان ارزیابی گردید نمونه گيري به روش خوشهاي چند مرحلهاي است. بدين صورت که واحد نمونه گيري کلاسها است، بطوري که از ميان 60 معلم انتخاب شده 51 نفرآنها به پرسشنامه پاسخ دادند نتيجه اين مرحله از نمونه گيريبيانگر تعداد کلاسها و به عبارتي تعداد معلماني است که در نمونه جاي دارند. مرحله بعد با استفاده از فرمول کوکران نمونه333 نفری دانش آموزان انتخاب شد تعداد دانشآموزان نمونه با توجه به تعداد کلاسها براي هرکلاس 6 نفر منظور گرديد
برای خلاصه کردن و توصیف داده های عوامل دموگرافیک از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد متغیر ها و نمودار پراکندگی) و برای آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی ( آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است :
یافته ها: 1-بين سبك مديريت كلاس مداخله گر وعزت نفس دانشآموزان با سطح معنی داری 096/0 p= رابطه وجود ندارد.
2- بين سبك مديريت كلاس غیرمداخله گر و عزت نفس دانشآموزان با سطح معنی داری 008/0p=رابطه وجود دارد.هرچه بهره مندی معلمان از سبك مديريت كلاس غیر مداخله گربیشتر شود،عزت نفس دانش آموزان بالا می رود و تاثیر این افزایش 7/ 8 درصد می با شد. 3- بين سبك مديريت كلاس تعامل گراو عزت نفس دانشآموزان با سطح معنی داری 000/0p=رابطه وجود دارد.هرچه بهره مندی معلمان از سبك مديريت كلاس تعامل گرابیشتر شود،عزت نفس دانش آموزان بالا می رود و تاثیر این افزایش 4/30 درصد می با شد.
نتیجه گیری:استفاده از سبک مدیریت کلاس تعامل گرا بیشترین افزایش عزت نفس رادر دانش آموزان دختر ایجاد کرده است لذا پیشنهاد میشود این سبک مدیریت به منظور ارتقائ عزت نفس دانش آموزان در مدارس به کارگرفته شود
واژه های کلیدی : مدیریت کلاس، سبک های مدیریت کلاس، عزت نفس