مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : پیام نور
تاریخ دفاع : 1390/06/30
اساتید راهنما : دکتر امیرحسین امیرخانی
اساتید مشاور : دکتر حبیب الله دانایی
اساتید داور : دکتر محمدعلی سرلک
مشاهده سایر پایان نامه های علیرضا داداشی
بانک تجارت در فضای رقابتی موجود در سیستم بانکی کشور به دنبال ارتقاء جایگاه خود می باشد. براي دستيابي به این مهم در دوره¬ها و سالهای پیش، بر اساس شاخص های بانکی از قبیل توسعه خدمات به مشتریان، نرخ بازده و ... برنامه ریزی شده است. اما پژوهش حاضر، به این امر از منظری دیگر نگریسته است. با عنایت به جایگاهی که مدیریت دانش در جهان امروز دارد و نقشی که در بهبود وضعیت سازمان ها در کشورهای مختلف بازی کرده است، این پژوهش به ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در دستیابی بانک به این هدف (ارتقاء جایگاه خود در بین رقباء) می پردازد. مدل اروپایی تعالی سازمان ( EFQM ) نیز از آن جهت انتخاب گردیده که معیارهای نه گانه لحاظ شده در این مدل تعالی، دغدغه های اساسی بانک را دربر می گیرد. تجزیه و تحلیل را با در نظر گرفتن فرضیه اصلی تحقیق و 5 فرضیه فرعی آن آغاز کردیم که مبتنی بر 5 معیار توانمندساز مدل فوق الذکر می باشد. سپس به منظور گسترش دامنه بررسی ها، بر اساس محل خدمت پاسخ دهندگان، تعداد فرضیه ها به 10 فرضیه افزایش یافت. جامعه آماری، کارشناسان و مدیران رده های مختلف هستند که در مدیریت های ستادی بانک تجارت در شهر تهران مستقر مي باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، مجموعاً تعداد 270 پرسشنامه (حاوی 24 پرسش) توزیع گردید که از این تعداد، 250 پاسخنامه کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق، از روش¬های بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده و نرم افزارهای SPSS و LISREL¬ برای انجام محاسبات مورد استفاده قرار گرفته است¬. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که از دید کارکنان بانک تجارت در این بحث، مولفه ارتقاء منابع انسانی دارای بیشترین اولویت بوده و مولفه شرکاء تجاری دارای کمترین اهمیت است.