مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های بهزاد احدی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مدل بومی استانداردهای حرفه¬ای معلّمان تربیت بدنی می¬باشد. روش اجرای پژوهش، ترکیبی (کمی و کیفی)، و سه مرحله¬ای (کتابخانه¬ای، دلفی و پیمایشی) می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله دلفی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیّه، دانشگاه فرهنگیان ارومیّه، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش شهر ارومیّه و در مرحله پیمایشی تعداد 311 نفر از معلّمان زن و مرد تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر ارومیّه تشکیل می¬دهند که پس از توزیع پرسشنامه ها در مرحله پیمایشی، تعداد 285 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده بودند، جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. استانداردهای مربوطه با استفاده از مطالعات کتابخانه¬ای در 7 استاندارد شامل مدیریت و رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامه ریزی، مسئولیت های قانونی و اخلاقی، تدریس و توسعه حرفه ای و 47 مولفه طراحی شد و در مرحله دلفی که در دو مرحله انجام شد، بعد از ایجاد تغییرات و اجماع نظر مدلی با 8 استاندارد تدوین شد. همچنین روایی پرسشنامه مذکور در مرحله دلفی تأیید و پایایی آن در مرحله پیمایشی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0، محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب مدل بومی استانداردهای حرفه¬ای معلّمان تربیت بدنی را در هشت مولفه: مدیریت؛ رهبری؛ محیط یادگیری و جوکلاس؛ نظارت، ارزشیابی و بازخورد؛ برنامه¬ریزی؛ مسئولیت¬های قانونی، اخلاقی و حرفه¬ای معلّم؛ تدریس (آموزش)؛ و توسعه حرفه¬ای معلّم نشان داد. از یافته های این تحقیق می توان به عنوان ملاک عمل معلّمان تربیت بدنی در تدریس و آموزش های عملی به دانش آموزان و همچنین، ملاک عمل مدیران و ارزیابان گروه های تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش در ارزیابی از فعالیت های معلّمان در محیط کلاس درس باشد.