مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : جامع امام حسین(ع)
تاریخ دفاع : 1393/04/30
اساتید راهنما : رضا حسین پور
اساتید مشاور : احمد کلاهدوزی
اساتید داور : محمد باقر حبی و محسن سلمانی
مشاهده سایر پایان نامه های رضا حسین پور
چکیده موفقیت هر سازمان آموزشی از جمله مركز تربيت و آموزش امامت ، در راستای تحقق اهداف آموزشی، در گرو برخورداری از یک نظام آموزشی کارآمد، منسجم و پویا است. از این رو پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فرآیندهای بهینه ارزشیابی آموزشی، از طریق شناسایی، ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود این فرآیند¬ها، در این مرکز صورت گرفته است. مهم¬ترین سؤالی که نتایج این پژوهش را معطوف به خود کرده، این است که وضعیت موجود و مطلوب (بهینه) ارزشیابی آموزشی در مرکز تربيت و آموزش امامت چگونه است؟ در این پژوهش از روش ترکیبی کمی(توصیفی، پیمایشی) و کیفی بهره¬گیری شده، جامعه آماري در اين پژوهش شامل کلیه مدیران، کارکنان، مربیان، کارشناسان و فراگیران ، مرکز تربیت و آموزش امامت می باشند ولی در بخش انتخاب الگوی ارزشیابی آموزشی از نظر سایر اساتید و متخصصین دانشگاهی نیز استفاده شده است و نمونه پژوهش در بخش مستند سازی و تدوین فرآیند های وضع موجود ارزشیابی آموزشی از نوع هدفمند و شامل مدیران ، کارشناسان و مسئولین دوره های آموزشی ، رئیس و جانشین مرکز می باشد ولی در بخش ارائه الگوی مطلوب و تدوین فرآیند های مطلوب ارزشیابی آموزشی علاوه بر نمونه فوق از سایر اساتید و کارشناسان حوزه آموزش و ارزشیابی آموزشی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز استفاده شده است. جهت گردآوری داده¬ها از روش میدانی و اسنادی استفاده شده و ابزار گردآوری داده¬ها در روش میدانی پرسش¬نامه، مصاحبه و مشاهده و در روش اسنادی بررسی مبانی نظری و بررسی مستندات بوده است. در تحليل داده¬ها از روش تحلیل مقایسه¬ای (مقایسه یافته¬ها با مطلوب¬ها و مدل¬های علمی) و اکتشافی استفاده شده که در نهایت، نتیجه¬ای که از این پژوهش بدست آمده، ارائه تصویر کلی از وضعیت موجود فرآیند ارزشیابی آموزشی در قالب جدول و نمودار، و ارائه فرآیند¬های بهینه ارزشیابی آموزشی در مرکز تربيت و آموزش امامت، و به دنبال آن مقایسه وضع موجود با وضع بهینه و ارائه پیشنهادات جهت بهبود وضع موجود بوده است. واژه‌های کلیدی: ارزشیابی ¬آموزشی، مستند¬سازی، فرآیند، روش بهینه، مركز تربيت و آموزش امامت