![](assets/images/thesis.jpg)
مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : پویندگان دانش چالوس
تاریخ دفاع : 1390/12/23
اساتید راهنما : Dr. Jamshid Bagherzaedh
اساتید مشاور : Dr. Reza Tavoli
اساتید داور : Dr. Omranpour
مشاهده سایر پایان نامه های مریم علی زاده
حجم زیاد اطلاعات موجود در شبکه جهانی وب و تعداد کاربران آن رشد بسیار قابلتوجهی در دهه اخیر داشته است. قسمتی از این اطلاعات بهطور خاص میتواند برای کاربرانی که در حال برنامهریزی برای سفرشان به یک مقصد ناشناخته هستند مفید باشد. کاربران معمولاً در مورد اطلاعات مقصدهای سفر و منابع مربوطه مانند امکانات اقامتی، رستورانها، موزه و غیره در اینترنت جستجو میکنند و باوجود محدودیتهای زمانی و هزینه باید تصمیم مناسبی بگیرند بهطوریکه با علایق و سلایقشان منطبق باشد. یکی از جنبههای سیستمهای پیشنهاددهنده بهبود فرآیند تصمیمگیری است. یک سیستم پیشنهاددهنده گردشگری هوشمند میتواند اطلاعات ارزشمندی برای کمک به فرآیند تصمیمگیری افراد فراهم آورد. سیستم پیشنهاددهنده میتواند با تعریف بهتر نیازمندیهای کاربر و ارتباط دادن آنها به دیگر کاربران و ترجیحاتشان از آنها پشتیبانی کند.
از طرفی، انتخاب جاذبههای گردشگری برای دیدن یک مقصد گام اصلی در برنامهریزی مسافرت یا گردش است. سیستمهای پیشنهاددهنده آنلاین مختلفی در دهه گذشته برای پشتیبانی از کاربران توسعهیافتهاند، اما تعداد کمی از آنها روی پیشنهاد جاذبههای گردشگری خاص تمرکز کردهاند.
در این پژوهش متدلوژیای برای سیستم پیشنهاددهنده گردشگری ارائه و با جمعآوری اطلاعات عمومی پروفایل کاربران و سابقهی سفرهای کاربران ایرانی و خارجی به جاذبههای گردشگری شهرهای مختلف ایران، کارآیی سیستم پیشنهاددهنده ارزیابیشده است. چهار تکنیک مختلف، مبتنی بر محتوا، فیلترینگ مشارکتی، مبتنی بر اطلاعات جمعیت شناختی و تکنیک ترکیبی، پیادهسازی و طبق معیارهای مختلف ازجمله دقت پیشبینی، ارزیابی و مقایسه شدهاند. برای پیادهسازی سیستم، از سه ابزار مختلف، RapidMiner برای مراحل دادهکاوی، نرمافزار MATLAB برای پیادهسازی الگوریتمهای یادگیری ماشین و ابزار Portege برای رسم آنتولوژی ها استفاده کردهایم.