مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاریخ دفاع : 1392/10/23
اساتید راهنما : دکتر سعید گیوه چی
اساتید مشاور : دکتر حمید رضا جعفری
اساتید داور : دکتر ناصر مهردادی
مشاهده سایر پایان نامه های حسین میرآبادی
امروزه یکی از چالشهای مهم و تهدید کنندهی هر صنفی، بروز بحران و شرایط اضطراری و همچنین پیامدهای احتمالی آن میباشد. بحرانهایی مانند آتش سوزی و انفجار، کارگران زیادی را در مراکز صنعتی قربانی خود کرده و خسارات مادی سنگینی را به جوامع تحمیل میکنند. یکی از کانونهای بالقوهی رخداد چنین سوانحی شرکتهای خودروسازی به ویژه سالنهای رنگ بوده که دارای حجم بسیار زیادی از رنگ، تینر و مواد قابل اشتعال میباشند. از سوی دیگر با پيشرفت روز افزون صنعتِ کشورمان و وابسته شدن بيش از پيش انسان به فنآوري، پيامد اینگونه سوانح نيز به شدت رشد يافته که این امر يكي از دلايل توجه روز افزون به مديريت بحران در صنايع میباشد.
هدف اصلی این تحقیق، ارائه یک سند مکتوب در رابطه با اقدامات پیش، حین و پس از بحران حریق در شرکت پارس خودرو میباشد. در این تحقیق، در ابتدا به بیان اصول و مبانی مدیریت بحران به همراه مفاهیم اصلی و تعاریف پایه پرداخته شده و سپس موضوع طراحی برنامه عملیاتی مدیریت
بحران (EOP) حریق، مؤلفهها و عناصر مرتبط با آن بر اساس الگوی ارائه شده توسط آژانس فدرال مدیریت بحران آمریکا (FEMA)، تشریح گردیده است. در ادامه، منطقه مورد مطالعه و ویژگیهای منحصر به فرد آن تحت بررسی قرار گرفته و اجزاء مورد نیاز برای ایجاد EOP با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل دادههای آن از طریق آزمونهای آماری t تک نمونهای، آزمون دو جملهای و روش ANP و بهکارگیری نرم افزارهای SPSS و Super Decisions، استخراج گردید. در پایان یک برنامه عملیاتی مدیریت بحران حریق برای شرکت پارس خودرو به همراه چارت ستاد فرماندهی حادثهی حریق پیشنهاد گردید که امید است با بهکارگیری آن به عنوان یک الگوی استاندارد، مدیریت بحران در صنایع بهبود یابد.