مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامی اردبیل
تاریخ دفاع : 1387/06/17
اساتید راهنما : دکتر رسول صمدزاده
اساتید مشاور : دکتر مقصود خیام
اساتید داور : دکتر برومند صلاحی - دکتر اکبر علیمحمدی
مشاهده سایر پایان نامه های علی دولتی مهر
راه یکی از مولفه های اصلی و اولیه برای برآورد نیازهای انسان می باشد که عمر آن به حیات انسان بر می گردد. انسان ها براي ادامه زندگي در طول زمان راه را به یک شبکه راهی تغییر داده و به شریان حمل و نقل عمومی تبدیل نموده است. حمل و نقل جاده ای به عنوان رایج ترین و ساده ترین سیستم نسبت به دیگر سیستم های حمل و نقل از طریق هوا، دریا و راه آهن به حساب می آید. از موضوعات قابل توجه در برنامه ريزي و طراحي جاده ها و راه هاي جديد، بررسي تاثیرات پديده هاي اقليمي در مقياس محلي بر حمل و نقل جاده اي است. هدف، تامين ايمني و سلامتي دائم استفاده كنندگان و همچنين حفظ اهمیت ارتباطی و اقتصادي جاده ها است. آمار تصادفات و تلفات جاده اي در مقياس کشوري نگراني ها در این زمینه را بيشتر مي‌سازد. ايران با داشتن يکصدم جمعيت جهان، يک چهلم تصادفات دنيا را داراست. از سال 1365 سالانه 10 تا 15 درصد به حوادث جاده اي افزوده شده است و ايران در سال 1385 با بيش از 27 هزار کشته ناشي از تصادفات جاده اي صدرنشين کشور هاي جهان است. در حالي که در ساير کشور ها به ازاي هر 10 هزار خودرو ساليانه بين 6-5 مورد مرگ میر اتفاق مي افتد، اين رقم در کشور ما به 35 مورد براي هر 10 هزار خودرو مي رسد. در اين تحقيق به منظور بررسي تأثیر پارامترهاي اقليمي بر روي ايمني حمل و نقل، ابتدا آمار و اطلاعات روزانه، ماهانه و سالانه ایستگاه های هواشناسی محور اردبیل و مشگین شهر برای یک دوره آماری 12 تهیه و با استفاده از نرم افزار Excel نمودارها رسم و برای تهیه نقشه ها از سیستم اطلاعات جغرافیائی از نرم افزار ArcGis استفاده شده است. درگام بعدی آمار تصادفات از معاونت راهنمائی و رانندگی نیــروی انتظامي استان اردبیل براي يك دوره‌ي 6 ساله (86- 1381) دریافت شده و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است و در ادامه میزان تاثیر پدیده های هواشناسی بر وقوع تصادفات جاده ای در محور اردبیل – مشگین شهر مطالعه گردیده و نتايج حاصله ارائه شده است.