بررسی رابطه سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین با رفتار مصرف کننده در صنعت پوشاک(مورد مطالعه شهروندان شهر اصفهان)
1394/05/17 02:39:13
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : ایلام
تاریخ دفاع : 1393/06/30
اساتید راهنما : زینب طولابی
اساتید مشاور : محمد تابان(تاب)
اساتید داور : یاسان اله پور اشرف - اسفندیار محمدی
مشاهده سایر پایان نامه های احسان نامدار جویمی
هدف:این تحقیق به بررسی رابطه سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین با رفتار خرید مصرف کننده در صنعت پوشاک در بین شهروندان شهر اصفهان می پردازد. از نظریات پیر بوردیو برای انواع متغیرهای سرمایه(فرهنگی، اجتماعی، نمادین) و برای متغیر رفتار خرید مصرف کننده از نظریات لن کاستر و ویسی در سه مقطع زمانی قبل- حین – بعد با استفاده از نظریات ویلیام ویلکی استفاده شده است.
روش شناسی:این تحقیق، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. پرسش نامه سرمایه نمادین با استفاده از تکنیک دلفی به دست آمده است و پرسش نامه سایر سرمایه ها(اجتماعی و فرهنگی) و رفتار خرید به صورت محقق ساخته به دست آمده است. روایی صوری پرسش نامه ها به وسیله نخبگان( 4 استادیار مدیریت و 3 استادیار جامعه شناسی) مورد تایید قرار گرفت. روایی محتوایی تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی و تمامی ابعاد و مولفه های پرسش نامه ها مورد تایید قرار گرفتند. جامعه آماری شامل شهروندان شهر اصفهان است. برای بخش تکنیک دلفی نمونه گیری به صورت گلوله برفی و بالغ بر 19 نفر از استادان و متخصصان و برای بررسی مصرف کنندگان پوشاک در شهر اصفهان با استفاده از جدول کرجسی مورگان و فرمول کوکران تعداد نمونه بالغ بر 384 نفر به دست آمد که برای افزایش اعتبار و اطمینان تحقیق تعداد نمونه بالغ بر 500 نفر در نظر گرفته شده است.پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و برای پرسش نامه های سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه نمادین و رفتار خرید مصرف کننده به ترتیب برابر با 835/0، 827/0، 853/0، 894/0 می باشد.
یافته ها: در این راستا سه سوال شکل گرفت که به ترتیب رابطه بین سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین با رفتار خرید مصرف کننده در صنعت پوشاک مورد بررسی قرار گرفته است که میزان این رابطه ها به ترتیب برابر با 89/0، 85/0، 91/0 می باشد. با توجه به رفتار خرید مصرف کننده در سه مقطع زمانی(قبل- حین- بعد) با سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین 9 سوال جانبی شکل گرفت که میزان این روابط نیز به ترتیب برابر با 92/0.،87/0، 88/0، 88/0، 86/0، 79/0، 92/0، 91/0، 89/0 می باشد.
نتیجه گیری: افراد در جامعه و در سازمان ها به شدت تحت تاثیر فرهنگ های ملی و دینی خود هستند، از این رو از آن تاثیر می پذیرند و از آن تبعیت می کنند و متناسب با فرهنگ بیرونی و درونی خود که سرمایه فرهنگی فردی و اجتماعی را تشکیل می دهند، از طرفی افراد در جامعه در نهاد ها، سازمان ها، گروه ها و تیم های متفاوتی عضو هستند و از آن ها تاثیر می پذیرند و بر آن ها تاثیر هم می گذارند و تحت تاثیر گروه های مرجع خود هستند، و از آن ها تقلید می کنند و از طرفی دیگر طبق نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، افراد برای ارضا نیاز احترام و منزلت دست به رفتارها و اقداماتی می زنند که در چشم دیگران جلوه کنند، خود را عرضه کنند و بابت فکر، گفتار و رفتارشان از طرف دیگران مورد احترام قرار گیرند، و حتی دیگران به آن ها احترام بگذارند و برای آن فکر، گفتار و رفتار منزلت قایل شوند، تمامی موارد بیان شده در بالا باعث می شوند تا مصرف کننده رفتار های خاصی در حین، قبل و بعد از خرید از خود نشان بدهد که متناسب با الگوهای شخصی و بر اساس سرمایه فردی مصرف کننده می باشد که این موارد در صنعت پوشاک مشهود می باشد و میزان این رابطه خطی، مستقیم و بسیار قوی است.
واژگان کلیدی: سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه نمادین، رفتار قبل از خرید، رفتار حین خرید، رفتار بعد از خرید، رفتار مصرف کننده